Frågor om brott
14.01.2014
Hej! Vi är några tjejer som går i gymnasiet, och vi ska göra ett grupparbete som handlar om Rättsskydd och Röttsprocess. Vi undrar därför om vi kan ställa några frågor till någon av era experter inom polisyrket.
Tack på förhand! Här är frågorna:
-vilka de vanligaste brotten i Österbotten?
-kan du ge exempel på straff man kan få om man begår ett grovt brott som t.ex misshandel?
-är brottsligheten påväg uppåt eller neråt i Österbotten/Finland?
-var i Finland begås flest brott?
-vilken åldersgrupp begår flest brott?
-vilka brott är Finland känt för i Europa?
PG-elever
Mikael Appel
Polis Mikael svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.01.2014
Hej, vi skickar vidare till vår polis expert, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej, här kom svaren:
-vilka de vanligaste brotten i Österbotten?
De överlägset vanligast brotten är trafikbrott av olika slag, som till exempel hastighetsöverträdelser, rattfyllerier och kollisioner (=äventyrande av trafiksäkerheten).
Misshandel kan ge allt från böter till fängelse på max två år. Straffet beror på vad som egentligen hänt. Har det skett lite bråk i en korvkiosk-kö där det orsakats lite skrubbsår och lite sönderrivna kläder leder det troligtvis bara till böter om man blir dömd. Om man däremot gett sig på en försvarslös person och med sparkar och slag förorsakat större skador så kan det bli fängelse. Om man använt tillhyggen så som knivar eller liknande så döms vanligen misshandeln som grov och då kan man få fängelse ända upp till 10 år.
Brottsligheten har hållits rätt konstant de senaste tio åren, vad som dock ändrat är vilka former av brott som begås. En allt större del av brotten sker nu för tiden på nätet, medan sk traditionell brottslighet i sin tur minskat.
-var i Finland begås flest brott?
De flesta brotten begås där det finns mest människor per kvadratkilometer, dvs i städerna. Ju färre människor det bor på ett visst område desto färre brott sker det. Antalet brott ökar nästan exponentiellt i förhållandet till ökande antalet personer per kvadratkilometer. Att säga något exakt ställe eller stad är svårt i och med att det på vissa ställen begås vissa former av brott och på andra ställen andra former.
-vilken åldersgrupp begår flest brott?
18-åringarna ligger tyvärr högst i den här statistken, och sen går kurvan svagt neråt för varje därpå följande årskull, ända tills den planar ut vid 30-års åldern. Sen efter 40-års åldern så går kurvan brant neråt ändå mot 70-års åldern då den nästan är nere vid noll.
-vilka brott är Finland känt för i Europa?
Vi skall hoppas att Finland är känt för att inte alls vara brottsligt, utan en av de minst kriminella länder i världen, vilket vi de facto är.
Mvh, Mikael Appel