hjälm
06.08.2014
Tja, vad kan man få i böter om man skjutsar en kompis på en lättviktare men kompisen inte har på sig någon hjälm?
Är det kompisen som är utan hjälm som får böterna eller är det han som kör som får böter för att han skjutsar någon utan hjälm?
:) ee

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.08.2014
Hej, vi kollar upp med vår polisexpert, svaret kommer här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Vi har inte ännu heller fått något svar från vår polisexpert, jag ska påminna.
Hej, nu kom svaret:
Man får en ordningsbot på 35€ och passageraren får böter om han/hon inte använder hjälm. Om passageraren är under 15 år och inte använder hjälm så är det föraren som får böter för det.
Trots att många mopedister och dess passagerare använder hjälm så är det en stor del av de omkomna mopedisterna som inte använt hjälm vid olyckstillfället eller haft en hjälm som inte suttit fast ordentligt. Ta vara på er och använd hjälm, tänk på säkerheten.
Trevlig veckoslut,
Johanna