HYRESBOENDE?
07.04.2014
Hej, jag undrar en sak som jag kom på alldeles nyss.
Det är nämligen såhär, jag har tänkt att om mina föräldrar hyr en lägenhet i Jakobstad i sommar åt mig, så skulle jag få “bo“ där då? Eller hur är det egentligen? Är dethär emot lagen eller något? Om jag som inte är myndig bor i en uthyrad lägenhet utan en myndig person men som har kontrakt med mina föräldrar som är
myndiga. Får jag göra det? Om jag får för mina föräldrar, eller är dethär emot lagen? Jätte tacksam för svar! Tjej 14år

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.04.2014
Hej!
Det här var svårt att säga något säkert på. För troligen beror det väldigt mycket på dina föräldrar och hur ni allmänt har det tillsammans. Se, åtminstone så skulle säkert folk i allmänhet tycka att du är aaaalldeles för ung för att bo ensam och vissa skulle nog börja muttra om att dina föräldrar är dåliga föräldrar, "förstår de inte att hon säääkert skulle festa och härja där med äldre kompisar halva nätterna, inte få någon kokt mat i sig och sova hela dagarna" osv osv osv. Folk skulle troligen skvallra om er och skulle säkert ifrågasätta också varför du flyttade hemifrån på det där viset, vad som är fel i er familj då. Frågan är om någon tycker att det skulle vara skäl att barnskyddsanmäla då. Och socialen skulle säkert utreda om du faktiskt klarar dig ensam eller om de borde ingripa. Dina föräldrar har ansvar för dig tills du fyllt 18 och även om folk nog flyttar hemifrån tidigt, så är det nog ytterst ovanligt att en högstadie-elev får bo ensam, fastän hon har daglig kontakt med föräldrarna.
Har du pratat med dina föräldrar om det här - eller frågade du oss först för att få fakta? Kanske du borde diskutera den här planen mera med dem först? Vi förstår att det skulle vara skönt med en egen lya, men vissa saker tål nog att vänta på tills man är bättre förberedd. Och tex inte bara ser det roliga med en frihet som den här utan också är kapabel att ta ansvaret för det. Nu vet vi ju inte om detta är en grej som du kom på att dina föräldrar skulle kunna göra, eller om det faktiskt har varit på tal om att de/din familj skulle kunna hyra en lägenhet i stan över sommaren. Det kan ju tänkas att också dina föräldrar skulle gilla tanken på att ibland kunna vara nån tid i stan och inte behöva köra av och an hela tiden. Om det skulle vara på det sättet att ni skulle ha en sk. övernattningslägenhet i stan som ni alla kunde använda när ni tycker så är det mera ok. Då skulle det ju inte betyda att du skulle bo där alldeles ensam. Ibland kanske bara du skulle vara där men sen typ följande kväll skulle nån av eller båda dina föräldrar också sova över där. Då blir det ju en helt annan sak. Låt sen vara att det kan tänkas som lite onödigt lyxgrej att göra med familjen, men vaddå? vissa reser jorden runt, visst kan nån annan då sätta den pengen på att hyra en lägenhet i stan över sommaren.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna