Inför resa
17.12.2019
Hej jag ska snart på en resa till Italien och jag är lite stressad över packningen. Vad finns det för regler om vad man får ta med sig osv. Kan de t.ex. ta en sminkprodukt av dig eller liknande? Det är speciellt mina hygien och sminkprodukter jag är orolig över, vad är reglerna igentligen? ?

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.12.2019
Hej!
Först skulle jag råda dig att ta reda på vilket flygbolag du skall flyga med. På flygbolagets hemsida brukar det så om handbagaget och det incheckade bagaget. Här nedanför sätter jag en länk till ett flygbolags instruktioner om bagage.
Handbagage
Här kan du t.ex. söka efter ett föremål som du fundera om du kan ta med eller inte. Du kan t.ex. söka på olika sminkartiklar som ”foundation” så kommer det svar på om du får ta med det eller inte och isf vilken storlek den bör vara. Så du kan söka på det som du är osäker på om du kan ta med det eller inte.
Hoppas det här gav dig lite mera svar! :)
Kram, Ida