Införsel av alkohol
09.04.2014
Hej.
jag är 18 år och skall resa utomlands(till ett annat EU-land)och undrar vad som händer om man blir fast i tullen av att ha med sig 22% eller starkare drycker i bagaget. Lasse

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.04.2014
Hej, jag sätter med en länk till Tullens sidor där det står exakt hur mycket du får ta med dig till Finland från ett land utanför EU. http://www.tulli.fi/sv/privatpersoner/resande_och_inflyttare/alkohol_och_tobak/index.jsp
Om du fyllt 20 år gäller följande:
4 liter vin eller likör under 22%
16 liter öl
OCH
1 liter starka alkoholdrycker (över 22 %) ELLER
2 liter alkoholdrycker (högst 22 %), såsom aperitifer (bl.a. vermouth, bitter, likör, sherry, long drink, cider och mousserande vin)
Om du är 18 får du inte föra in alkoholdrycker som överskrider  22% och under 18 får man ju inte föra in alkohol överhuvudtaget och inte heller tobaksprodukter.
Om man fastnar i tullen med för mycket eller för starkt i bagaget så följer tullen det som Tullagen förskriver alltså man hamnar att betala alkoholskatt o skattehöjning, böter och så beslagtas flaskan. Hur mycket det är frågan om i pengar beror på vad man smugglat in och hur mycket. Det bedöms från fall till fall. Skulle inte tro att det lönar sig att utmana ödet ;)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av god vän som jobbar på tullen.