Moped som går fö hårt
10.10.2015
Hej! Nu är det så att min moped startade väääldigt dåligt så jag böt variatorvikter på den (hade hört att den skulle börja starta bättre) min moped gick ungefär 47km/h. Men nu efter att jag böt vikterna har den börjat gå 70km/h??!! Hur kan detta vara möjligt jag ville ju endats att den skulle starta bättre. Så min fråga är kan jag ha en moped som går 70km/h men endast kör i 45km/h utan att jag får böter? För jag menar bilar går ju mycket hårdare än man får köra och man kör ju inte 260km/h så kan jag få böter fasst jag bara kör 45km/h med en moped som går 70km/h? Aa

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.10.2015
Hej, Aa
Tyvärr så spelar det ingen roll hur hårt eller sakta men kör, om en moped går 70km/h så får man böter fast man aldrig skulle köra så hårt :(
Vi har flera motorexperter, vi ska fråga nån vad du kan göra för att din mopo ska starta bättre men inte gå för hårt.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Våra mopoexperter hälsar att om variatorbrickan inte är på plats så ska du sätta den tillbaka, då går mopon inte så hårt. Man kan också sätta en strypning i avgasröret så får man mopon att gå långsammare. De påpekade dessutom att det inte är bra att mopon går i 70km/h eftersom det först och främst blir dyra böter men att mopon dessutom blir skattad som lättviktare och det kostar en hel del också. Framtida körkort kan också vara i fara. Så bäst att få detta fixat så fort som möjligt.