Mörkande av våldtäkt?
12.04.2016
Ryktas om att en tjej har blivit gruppvåldtagen av typ tre(?) invandrare i runt 15 års åldern vid flyktingförläggningen i xxx men att de beslutat att inte anmäla, troligen för att de var så unga. Är det verkligen lagligt att mörka såna händelser? -.-

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
13.04.2016
Hej!
Vi ska kolla med våra källor, bla polisen och vissa kontakter inom media. Återkommer så fort vi vet något konkret. Men det här är inte heller första gången som vi hör om liknande rykten från samma område, rykten som visat sig vara helt påhittade - och där det faktiskt varit tjejen/kvinnan som fått lida mest för allt skitprat... Redan bondförnuftet säger ju att en tjej som blivit utsatt för något av främlingar/semifrämlingar inte försöker skydda dem, eller hur? Så man borde nog vara lite försiktig med vad man sprider vidare och inte automatiskt tro på allt man hör. Så bra att du försöker ta reda på via oss! Men som sagt, vi återkommer när vi vet mer.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Förfärligt om det faktiskt har skett en gruppvåldtäkt som inte har kommit till myndigheternas kännedom, men dystert även i det fall att det är så att ett felaktigt rykte fått spridning i trakten. Skall försöka motivera båda alternativen här nedan. Börjar med det första.
Ett sexualbrott är allvarligt i samtliga fall, men riktigt allvarsamt är det när ett sådant riktas mot en minderårig. Det är det eftersom barn bl.a. är mer försvarslösa och kanske saknar kraft, mod och de möjligheter att försöka försvara sig som vad en vuxen människa har. Ett brott mot ett barn också påverka dess utveckling och förstöra mycket i det senare livet.
Det är t.ex. alltid fråga om grov våldtäkt istället för brottsrubriceringen "vanlig" våldtäkt om just brottet har begåtts mot ett barn under 18 år. Strafflagens 20 kapitels 2 § säger att om vid våldtäkt brottet begås mot ett barn som är under 18 år, skall gärningsmannen dömas för grov våldtäkt till fängelse i minst två år och högst tio år. Den hårda straffskalan säger att det är frågan om grym kriminalitet, eller hur?
Eftersom en våldtäkt på ett barn då anses som grovt brott, så är det så att brottet är under allmänt åtal. Detta innebär bl.a. att polisen skall undersöka brottet, oberoende av om de inblandade vill det eller inte. Även fast både den som lidit skada och de som misstänks för att ha begått brottet är unga, t.o.m. yngre än 15 år. I Finland kan ju yngre personer än 15 år fyllda inte bestraffas för brott, men en yngre person än 15 år kan ändå vara misstänkt för en brottslig gärning. Sådana fall skall också utredas av polisen. Att en gruppvåldtäkt i Oravais skulle ha mörkats på grund av låg ålder på de inblandande, är verkligen fel!
Om det nu är så att det ändå bara är ett osant rykte som tagit fart i Oravais är det som jag skrev i början också allvarligt. Rykten om just dylikt brukar ha tendens att väcka ilska och debatterna kan gå väldigt heta i sociala medier och ute i riktiga världen. Oberoende av hur mycket sanning det finns bakom det rykte som du skriver om, så ber jag dig och även andra som kanske läser detta, att ta kontakt med polisen för att berätta det som finns att berätta. Det finns kanske ett offer för en våldtäkt ute i bygderna som är värd att få hjälp eller så kanske det finns ett felaktigt rykte att dementera för att inte det skall väcka ilska som leder till andra allvarliga brott mot folk av utländsk härkomst. Tips får lämnas till polisinrättningen i Österbotten. Lämna t.ex. ett ringbud åt mig på e-postadressen johanna.westerlund(at)poliisi.fi.
konstapel Johanna Westerlund