Nakenbilder
04.12.2015
Hej, jag har skickat nakenbilder till min kile, och det är säkert att han inte kommer skicka dem någonstans, MEN jag har skickat på snapchat, han har ej screenshottat, finns det ändå en risk att den kan läcka? jag visste inte att det var olaglit att skicka, och jag är livrädd nu och ångrar mig 1000 gånger om :(

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.12.2015
Hej vännen!
Lugn, ingen fara, så länge han raderat allt (eller egentligen då alltså aldrig sparat det) och ingen skvallrar om det som vet om det och ni inte gör det igen, så kommer inget att hända. Alltså då blir det inga negativa konsekvenser av det.
Foton kan inte läcka av sig själv, tex Snapchat har ingen sådan funktion att den skulle börja skicka material av sig själv, utan han måste nog själv dela dem vidare för att de ska kunna spridas. Och du har säkert raderat dem från din telefon (och normalt folk har ändå inte kunskapen att återta raderat material på en telefon). Så rent tekniskt är ni nog trygga. Vad folk kan säga och tänka... Vi får bara hoppas att om någon känner till vad ni gjort, att de inte skvallrar om det och berättar det vidare.
Huvudsaken med alla de här lagarna som vi nu berättat om i alla högstadierna i Decibels medlemskommuner är att SKYDDA unga! Inte jaga fatt dem och straffa dem. Meningen med både lagarna och med att vi kom ut och berättade om de här reglerna och lagparagraferna var ju ändå för att försöka se till att inga unga far illa. Både att de inte ska utnyttjas och att de inte själva ska göra dumheter som kan skada dem. Och igen, för att inte göra dumheter så behöver man ju veta VAD som är dumt och inte dumt gjort - och nu vet du ju det <3
Alla gör vi misstag och alla är vi bara människor. Och de flesta misstag gör vi nog i livet just för att vi inte visste bättre. Kanske av den enkla anledningen att ingen berättat för oss att det är fel (som nu med er), eller så för att vi inte kunde räkna ut vad som skulle komma att hända om vi gjorde si eller så. Ibland gör man misstag för att man väger för- och nackdelar med en viss handling och väljer att ta risken - och så väger nackdelarna tyngre. För visst gör många människor fel också fastän de vet bättre, just för att fördelarna lockar så. Tar man just nakenbilder som exempel, så kan det ju kännas rätt så spännande och häfigt och sexigt för en del att skicka sådana med den man har på g med/är kär i/är kåt på. Men som jag sagt: kunskap är makt. Ju mer man vet om bland annat riskerna med en viss handling, desto mer kan man skydda sig.
Så var inte så hård med dig själv för de här nakenbilderna, du gjorde bara ett mänskligt misstag - och nu vet du ju att det inte är så smart. Och en massa annat också, som kan vara bra att ha bakom örat en vacker dag, så att du inte gör nya sorters misstag <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott