Nimetön lastensuojeluilmoitus
08.02.2023
Voiko lastensuojeluilmoituksen tehdä nimettömänä? Tiedän, että yhden perheen kahden lapsen tilanteesta kuuluisi ilmoittaa, mutta en uskalla tehdä sitä, jos lasten äiti voi saada sen tietoonsa.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
08.02.2023
Hei ja kiitos hyvästä kysymyksestäsi!
Hienoa kuulla, että olet hereillä ja kannat huolta ympärilläsi tapahtuvistasi asioista ja ihmisistä. Yksityinen ihminen voi tehdä lastensuojeluilmoituksen täysin nimettömänä. Ilmoitus tehdään joko puhelimitse, virastossa käymällä tai kirjallisen lomakkeen välityksellä. Huom! Mikäli todella haluat pysytellä nimettömänä, on tärkeää, että et kerro nimeäsi tai pidät henkilöllisyytesi salassa sosiaalitoimen työntekijältä. Mikäli nimittäin työntekijällä on henkilöllisyytesi tiedossa, hän ei voi luvata, että tieto salataan lapselta ja hänen huoltajaltaan. Heillä on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen.
Lastensuojeluilmoitus tehdään kunnan sosiaalitoimistoon. Eli mikäli perhe, josta olet huolissasi, asuu samalla paikkakunnalla kuin sinä, voit soittaa oman alueesi sosiaalitoimistoon. Mikäli asia on kiireellinen, älä hukkaa aikaa, vaan soita sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Sieltä vastataan kaikkina päivinä ja kaikkina vuorokauden aikoina! Voit aina myös kiireellisessä tapauksessa soittaa hätänumeroon 112, esimerkiksi silloin jos tiedät lasten olevan akuutissa vaarassa.
Täältä  löydät Pohjanmaan hyvinvointialueen eri alueiden sosiaalityöntekijöiden yhteystiedot, joihin voit soittaa sekä myös osoitetiedot.
06-218 9555 on Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja kriisipäivystyksen numero. Pohjanmaan hyvinvointialueeseen kuuluvat Kaskinen, Korsnäs, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Laihia, Luoto, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Pedersöre, Pietarsaari, Uusikaarlebyy, Vaasa sekä Vöyri.
Tässä vielä sinulle linkki, josta voit ladata lastensuojeluilmoituksen . Huom! Ethän tee ilmoitusta sähköpostitse sillä ilmoitukset sisältävät arkaluontoisia tietoja.
Ilmoituksen kanssa ei kannata viipyillä. Mikäli sinulla on huoli lapsista, on ilmoitus aiheellinen. Sinun ei tarvitse punnita tai murehtia mahdollisista toimenpiteistä, se on sosiaalihuollon koulutettujen ammattilaisten vastuulla.
Ystävällisin terveisin,
Stinke