orginal
19.05.2014
Hej! jag har en moped som bara gick i 35så vi skulle byta cylinder så vi köpte en å la på den men nu så går den i 55. Hur kan den gå så hårt fast det är orginal 50cc? Mopo

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.05.2014
Hej, Vi frågade en av våra experter och han svarar så här:
Troligtvis var den gamla cylindern så slut att det var dåligt kompressionstryck.
Med en ny, frisk cylinder och bra kompressionstryck kan det vara väldigt stor skillnad.
Om allting är original på mopeden låter det dock lite konstigt att den skulle gå så snabbt.
Troligen är nog någon annan detalj utbytt också, kanske förgasaren eller ljuddämparen eller något annat.
Så kan det ju också vara hastighetsmätaren som ljuger lite.
Simon