Polisen
22.07.2015
Om en polis stannar mig, har polisen rätt att se mitt ID och ta vapnet ifrån mig om jag inte har begått något brott.
Har jag rätt att gå iväg om polisen stannat mig om jag inte ha begått något brott
Har man rätt att filma polisen i Finland även efter att de har sagt nej?
Måste man ge sin identitet åt polisen om de frågar?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Poliskonstapeln Robert svarar
29.07.2015
23.7.2015
Hej!
Jättebra frågor - och tur att man kan fråga polisen anonymt via oss ;) Jag har skickat din fråga till nätpolisen Robert Sandvik, så svar kommer säkert så fort han har arbetsskifte OCH hinner svara.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
29.7.2015
Hej!
Så länge som vi väntar på Roberts svar tänkte jag berätta lite om vad det står i lagen om de sakerna som du frågar. I Polislagen (493/1995) står det att vid utförande av uppdrag har polisen har rätt att få se allas namn, personbeteckning, eller om sådan saknas, födelsedatum och medborgarskap samt var han kan anträffas. Om man inte gör det kan polisen gripa personen.  Polisen stannar säkert ofta personer som inte har begått brott för att utreda något ärende och om polisen behöver göra det, är man skyldig att ge de uppgifter som polisen begär om.
Så angående vapen, direkt lånat från polislagens 23 paragraf " En polisman rätt att tillfälligt för polisens räkning ta hand om sprängämnen och andra farliga föremål eller ämnen, om den som innehar dem med hänsyn till sin ålder, sitt berusnings- eller sinnestillstånd eller andra omständigheter med fog kan misstänkas orsaka överhängande fara för allmän ordning och säkerhet."
Om polisen utreder ett ärende och tömmer ett område av obehöriga människor, kan polisen säga att man skall fara längre bort och då ska man nog göra det -att stå och filma det som händer, kan störa polisens och annan räddningspersonals arbete.  Enligt Finlands grundlag (Yttrandefrihet och offentlighet)  får man filma på OFFENTLIGA platser och enstaka personer, men man får inte göra det på t.ex. privata tomter eftersom det kan enligt Strafflagen (39/1889)  vara kränkning av integritet och frid.
Skulle säga att fast man skulle få fotografera något, så betyder det  inte att man nödvändigtvis får publicera det. man skall alltid tänka efter vad man gör och handlingarnas kosekvenser.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny
Hej!
Ifall polisen frågar efter din ID så har polisen troligtvis orsak samt rätt att fråga efter den. Du har skyldigheten att ge dina personuppgifter till polisen.
POLISLAG 2 kap
Allmänna befogenheter
1 §
Identifiering
För utförande av ett visst uppdrag har en polisman rätt att av var och en få veta dennes namn och personbeteckning eller, om sådan saknas, födelsedatum och medborgarskap samt var personen i fråga är anträffbar.
Om en person vägrar lämna uppgifter som avses i 1 mom. och om personen inte kan identifieras på annat sätt har polismannen rätt att utreda identiteten med hjälp av signalement. Härvid ska i tillämpliga delar iakttas vad som i 8 kap. 33 § 2–4 mom. i tvångsmedelslagen föreskrivs om förrättande av genomsökning av personer.
En polisman har rätt att för identifiering gripa en person som vägrar lämna uppgifter enligt 1 mom. eller som lämnar sannolikt falska uppgifter om de nämnda omständigheterna, förutsatt att gripandet är nödvändigt för att klarlägga identiteten. Den som gripits ska friges så snart uppgifterna har fåtts, dock senast 24 timmar efter gripandet.
Att bära vapen på allmän plats beror på omständigheterna. Eggvapen; kniv och dylik kan tillåtas åt t.ex. en snickare eller byggarbetare som tydligen är på arbetsuppdrag men inte åt en person som inte har en godtagbar orsak. Eldvapen kräver bärtillstånd eller parallell bärtillstånd och vapnet måste transporteras på rätt sätt. Man kan alltså begå ett brott bara genom att bära med sig ett vapen utan att med avsikt planera att använda vapnet.
Man bör aldrig avlägsna sig från en händelseplats dit polisen har kommit ifall man har information som polisen kan ha nytta av, t.ex. misshandelsplats och du är ett vittne.
Man har rätt att filma på allmänna platser men ifall polisen ber att sluta filma så hör det förstås till goda vanor att sluta filma. Polisen arbetar inom ett offentligt sektor och polisens agerande i situationer skall vara genomskådliga. Orsaker till att polisen ber att man skall sluta filma kan ha att göra med helheten och personer som är mål för polisens åtgärder. Dessa personer är inte nödvändigtvis så villiga att fastna på film.
Mvh. Robert:)