Resa till Spanien med minderårig bror
08.05.2016
Hej!
Nu är det så att jag har bokat en resa på tjäreborg till Spanien med min lillebror som 14 just nu men fyller 15 i juli.
Resan är i augusti.
Har börjat fundera om han ens får resa med mig själv.
Kan mamma och pappa skriva en intyg åt honom, och var kan man lämmna in det i så fall?
Hittade ingeting om det på tjäreborg.
Vi kommer att flyga från Helsingfors och mamma och pappa kommer inte att följa med oss till flygplatsen.
Väldigt tacksamm för svar.
anna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.05.2016
Hej!
Vi hade nog för oss, här på kontoret, att det nog ska gå bra att resa med ett minderårigt syskon om man själv är myndig (eller att tex farmor&farfar reser med barnbarn osv), men vi kollar ju alltid upp allt innan vi svarar för säkerhets skull. Och tydligen beror det på arrangörerna av resan eller på flygbolaget (i något fall till och med på hotellet, tydligen). På den här svenska sidan står det en hel del om de allmänna reglerna, http://www.resamedbarn.eu/flyga-med-barn/flygvardinnan/barn-som-flyger-utan-egna-foraldrar/, men också att det varierar mellan arrangörerna och till och med att olika anställda hos samma arrangör kan ge olika bud. Där fanns också lite annat bra att veta, som att han kanske behöver ha med ett annat identitetsbevis också än bara passet.
På Tjäreborgs finska sidor så står det nog att din bror behöver ha ett intyg av målsman (vårdnadshavare) för att få resa överhuvudtaget - du räknas inte som målsman här. "Alle 18-vuotias matkustaja tarvitsee huoltajan/huoltajien kirjallisen luvan matkustaessaan ilman huoltajiaan. Matkustuslupa tulee toimittaa Tjäreborgille matkan varauksen yhteydessä." http://www.tjareborg.fi/lasten-matkustaminen. Så ha föräldrarna att fylla i blanketten på sidan jag länkade till och ta med den - och fixa en digital kopia för säkerhets skull som ni slipper in på via tex telefonen och som de också har hemma och kan eposta om det skulle behövas. Det där gäller för övrigt alla dokument ni behöver, även passet. Vill du, så kan du för säkerhets skull ringa till Tjäreborgs kundtjänst för att få det bekräftat att det räcker med det här.
Lycklig resa :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott