Resa till Sverige?
13.06.2021
Hej! Jag har vänner i Sverige som jag inte träffat sen corona började! Nu i sommar vill jag jättegärna åka å träffa dem. Men jag blir galen av att rekommendationerna/reglerna gällande resande ändrar hela tiden! Jag vill ju inte bli nekad påstigning på t.ex. flyg för att det är något som jag missat... Vad är det som gäller för ovaccinerade resenärer just nu? Var hittar jag aktuell information på svenska?
Tack!

Ungdomsinformatör Kix svarar
17.06.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag har här sammanfattat information från Finlands och Sveriges myndigheters sidor, länkar till själva sidorna hittar du längst ner om du vill läsa mera!
På grund av coronapandemin är den allmänna rekommendationen att undvika resor som inte är nödvändiga till alla länder. Epidemiläget är fortfarande dåligt i många länder och kan förändras snabbt. De nuvarande inreserestriktionerna gäller till och med den 27 juni 2021.
Var och en har dock rätt att lämna Finland (förutsatt att rätten inte har begränsats med stöd av lag, exempelvis på grund av att en person väntar på rättegång). Finska medborgare och personer som varaktigt bor i Finland har alltid rätt att återvända till landet
Du behöver genomgå en hälsokontroll om du kommer in till Finland från ett land som på grund av coronaviruset anses vara ett riskland. Riskländer är för närvarande de flesta länder i världen, också Sverige. Syftet med hälsokontrollen är att till exempel genom coronavirustest utreda om du har smittats av viruset. Om du vägrar att genomgå en hälsokontroll kan en smittskyddsläkare försätta dig i karantän i 14 dygn. Karantän innebär att en person undviker närkontakt med andra och håller sig hemma. Vaccinerade omfattas för närvarande också av karantänsrekommendation vid inresa.
Efter coronavirustestet vid gränsen behövs ännu ett test. Det andra testet kan tas tidigast 72 timmar efter ankomsten till Finland. Om du inte testar dig på nytt måste du självmant hålla dig i karantän i 14 dygn efter inresa i landet.
Det rekommenderas att resenärerna går på det första testet redan innan man anländer till Finland, alltså i ditt fall just före du far från Sverige. THL har rekommenderat att alla transportföretag och rederier som transporterar personpassagerare kräver ett negativt coronatestresultat av alla resenärer som anländer till Finland, så du bör också kolla upp om detta gäller vid den typ av transport du tänker använda.
Beroende på regionförvaltningens beslut kan deltagande i hälsoundersökningen vara obligatoriskt eller frivilligt. Myndigheterna vid inresepunkterna ger mer detaljerade instruktioner om detta. Om du vägrar genomgå en hälsoundersökning även när det obligatoriskt kan du få böter eller högst tre månaders fängelse för hälsoskyddsförseelse.
Sverige har den 31.5. upphävt inreserestriktionerna från de nordiska länderna
Vid inresa till Sverige från ett nordiskt land behöver man inte längre uppvisa ett negativt coronatest.
Inre gränskontroller kan utföras både vid inresa till och utresa från Sverige. Svenska polisens rekommendation är att alltid ha med sig pass eller ett nationellt ID-kort. För nordiska medborgare räcker det med körkort. Vid behov ska du dock kunna styrka ditt medborgarskap.
Symtomfria personer får resa fritt inom landet. Undvik att resa med kollektivtrafiken ifall det inte är nödvändigt.
Alla resenärer rekommenderas att ha med sig ett europeiskt sjukvårdskort.
Så, för att sammanfatta: Ja, du kan i princip resa, men det är inte rekommenderat och lite krångligt pga. coronavirustest vid gränsen in till Finland + ett till test man ska ta senare. Så skulle jag vara du så skulle jag överväga om det att hälsa på mina vänner är värt att potentiellt sitta inne i karantän i 14 dagar mitt i sommaren och inte få träffa nån.
Kanske skulle det vara värt att vänta och se vilka nya restriktioner som kommer efter den 27.6..?
Här är länkar där du kan läsa mera. När det gäller resor över gränsen TILL Finland så skulle jag förlita mig mest på det som står på THL:s sida,  och det som står på Statsrådets sida. För att veta mera om Sveriges gränsrestriktioner använde jag mig av websidan för Finlands ambassad i Stockholm.
Mvh, Kix