Säkerhetskontroll
29.04.2014
Hej
Jag ska om några dagar resa med flygplan från Helsingfors, jag har bara flugit när jag var jätteliten så jag minns ingenting, så nu efter att ha läst på internet så är jag jätteorolig över säkerhetskontrollen.
Jag har platåsneakers med gummisula som jag intalar mig själv om att det kommer pipa för så jag vet inte om jag ska ta av dom och lägga dom i lådan och irritera alla bakom mig för att det tar så länge eller bara gå igenom och skämmas om det piper.. Plus att jag har jättedålig finska så jag skulle aldrig våga fråga nån. Jag läste också att det kan pipa för hårband..Jag vet att jag borde sluta läsa på internet och oroa mig men det är svårt när jag varje dag oroar mig för saker och är nervös för ingenting.
Också så känner jag på mig att jag kommer inte hitta min resväska sen när vi kommit fram och usch, jag vill helst av allt bara skita i allt och lämna hemma just nu.
Jag har social fobi så bara det att åka till ett främmande land i några veckor känns jättehemskt och omöjligt så jag vet inte ens hur jag ska klara det här ''lilla'' just nu.
Min oro förstör de sista dagarna jag ännu är hemma och jag kan inte tala om det med min vän heller för hon bara skrattar och tar det som om jag skämtar..
L

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.05.2014
Hej, nu vet jag ju inte om du redan varit på din resa, då vi är så försenade med svaret, förlåt!
Om du ännu har resan framför dig så kan jag lugna dig med att det helt säkert kommer att gå jätte bra i säkerhetskontrollen. Man behöver inte vara nervös över den om man har "rent mjöl i påsen" ;)
Du plockar dina telefoner, om du har dator ska den ut ur dataväskan handväska mm allt ska i plastlådan som far genom röntgen kameran, om de ser något där som de undrar över så kommer någon och vill att du kanske öppnar din handväska eller kanske tar fram något i nån ficka eller liknande, de kan nog svenska om det behövs. Ifall de inte ser något bland dina grejer så kan det hända att det pier när du går genom porten men det är heller inget farligt då kommer en kvinna eftersom du är tjej och för med en detektor över dig och kanske frågar om du tex har bygelbh eller något annat metall nånstans, hon kanske känner över din kropp med det är inget hemskt eller äckligt med det för det går så snabbt och hon börjar ju inte tafsa på dig.
Du behöver inte ta av dina skor, det kan hända att det inte alarmerar heller, men om det skulle vara så att det piper av dina skor kan du säga det och så kanske de vill kolla med en detektor men det är ingen big deal, går hur smidigt som helst. Allt dett görs ju för allas säkerhet, det är ju inte för att j*vlas med någon utan för att minimera risken att någon smugglar med något förbjudet, och det är ju bra att de kollar så att man kan vara trygg på sin resa :)
Allt det andra du skriver om att du "förstör" dina sista dagar hemma, det där kallas för resfeber :) Fast man hur skulle längtat och se fram emot en resa så de sista dagarna får man en hel massa dumma tankar och funderingar på allt osm kan gå fel. Det är helt normalt och jätte vanligt. Allt kommer att gå jättebra, om du nu inte redan har kommit hem förstås, men då vet du att allt gick bra. Hoppas du får eller har haft en ljuvlig resa där du fått uppleva en massa nytt och spännande och fått många fina minnen för livet.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna  ps.det är ändå sällan som väskor kommer bort, ska nog råka sig om det ska hända just dig, just nu.