Sedlarnas pålitlighet
18.05.2024
Hej!
Låt säga att jag får en 100€ sedel från en kompis … Hur/var kan jag kontrollera att den är legit, innan jag ger mig ute på köp med den?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
11.06.2024
Hej,
Tack för din fråga. På Finlands Banks sidor finns lätta instruktioner som du kan följa för att kontrollera om eurosedeln är äkta eller falsk. Säkerhetsdetaljerna kan granskas med tre enkla steg:
1. Känn på sedeln
2. Luta sedeln
3.  Titta på sedeln mot ljuset
En äkta sedel känns sträv, har en säkerhetstråd och en skimrande grön valörsiffra som specialtrycksfärg. Sedeln ska även ha en vattenstämpel och ett hologram, båda i form av ett porträtt. Om du känner dig tveksam kan du alltid jämföra sedeln med en sedel som du vet är äkta.
Du kan läsa mera om äkthetskontroll av sedlar HÄR.
Kram, Lila