Sex med nån icke-byxmyndig?
08.05.2014
Hej! :)
Jag undrar en sak...Om jag blir tillsammans med en kille som är 2 år yngre än mig (=icke byxmyndig) och om vi har sex (då båda verkligen vill) med varann, får jag som äldre något straff om det kommer fram att jag har sex med en yngre?
Om man får nåt straff, vad händer då?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
16.05.2014
Hej!
Det här är en jätteknepig fråga. Se, egentligen heter det ju att man inte ska ha sex innan man fyllt 16, så står det i Finlands lag. Men den lagen finns främst dels till för att skydda unga från att göra saker som kan skada dem och dels för att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre. Det där med att skada är faktiskt en stor grej som unga sällan riktigt inser själva förrän långt senare. Naturligtvis handlar det om kroppen - bara för att man fått mens och bröst eller utlösning behöver det inte alls betyda att kroppen är färdigt utvecklad för sex med en partner. Men det handlar ännu mera om vad som ska hinna hända i hjärnan och förståndet innan man har sex. Det talas ofta om huruvida man känner sig redo eller mogen för sex, men samtidigt så vet folk ändå ofta inte riktigt om de faktiskt är mogna nog för det eller inte. Det är så lätt att dras med av kåthet, av andras snack om sex, av alla seximpulser man får via media dagligen, av den naturliga nyfikhenheten man har inför kärlek och sex och av partnerns "övertalningar". Många gör också dumheter tex i fylllan eller för fel anledningar, som för att tex få kunna känna sig äldre eller få skryta inför kompisarna med det. Medelåldern för att "förlora oskulden" är ungefär 17 år i Finland, men nog hör man ständigt om de vuxna som hade sex som alldeles för unga som ångrar det idag. Det finns nog inte en endaste 13-åring på jordklotet som på riktigt är redo för sex - och det blir inte mera rätt bara för att det finns 13-åringar som gjort det.
Det där med att bli utyttjad av någon som är äldre handlar såklart mest om att inte utsättas för sexuella handlingar som man inte är mogen för, vare sig psykiskt eller fysiskt, också för att unga lättare kan övermannas, pressas, övertalas osv till sex. Men också för att det inte är så... hälsosamt är kanske rätt ord? att ha ett kärleks- eller sexförhållande med någon som är på en heeelt annan utvecklingsnivå i livet. Åldersskillnader är inte alltid hälsosamma. Men när det gäller ett par år så kan det vara så väldigt individuellt hur stor skillnad i mognad mellan två personer det är. Det kanske inte alls är så farligt mycket - eller så är det alldeles för mycket. Men när det gäller just era två åldrar, så skulle vi nog gissa att folk i allmänhet inte skulle ta det såå allvarligt. Det är inte helt ovanligt att ha sex i er ålder, även om de flesta nog ännu skakar missbelåtet på huvudet och undrar varför det nu ska vara så bråttom med sex. "Tror de att de är vuxna nu va?" Men faktum är att de statistiskt har rätt i att det lönar sig att vänta ett par år till, eftersom sannolikheten är att ni mognat mer då och sexet därför blir bättre. Kanske inte tekniskt, för alla är vi nybörjare i början, men när det gäller att ta ansvar både för praktiska saker (som skydd) och emotionella och psykiska saker (som att göra det av rätt orsaker). Att ha sex för tidigt är som att flytta hemifrån för tidigt - man överlever nog men det blir inte lika bra som det kunde ha blivit om man gjorde det när tiden var mogen för det.
Troligen skulle ingen säga något desto mer eller göra något desto mer ifall det kom fram att ni haft sex. Kanske någon skulle ha ett allvarligt snack med er om hur smart det här nu var, men ingen skulle troligen göra en barnskydds- eller brottsanmälan för att du "förfört en yngre kille". Skulle en sådan ändå ske, så skulle det troligen ändå bara gälla att de frågar ut er för att se ifall ni tagit skada av relationen och sexet. Verkar allt okej och normalt och ni tycker om varandra och båda ville, så kanske de inte ser någon fara med det ni gjorde.
Men ha ändå inte så bråttom med sex - det blir defintivit inte bättre av att ni stressar fram till det. Ta istället god tid på er att lära känna egna och varandras kroppar, gå igenom de sexuella utvecklingstrappstegen i lugn och ro och njuuuuut av varandra. Vi lovar att det lönar sig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av experternas tidigare svar)