Sexuella trakasserier
11.12.2017
Hej!
Jag och mitt ex gjorde slut för ungefär en månad sedan efter ett två år långt förhållande. Sedan dess har jag fått snaps av både honom och hans kompisar där han filmar sig själv och säger snuskiga saker. Senast idag fick jag en video där en helt okänd person säger "ingen vill ha sex med dig, du är så ful". Jag känner mig otroligt kränkt efter alla snaps jag har fått.
Jag känner mig respektlöst behandlad och kränkt. Är detta straffbart för mitt ex, och vad borde jag göra?
//ledsen tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej.
Jag förstår att det känns jobbigt. Dels är det ju alltid jobbigt då en relation tar slut, oavsett vem det är som vill lämna förhållandet. Men det hela blir ju inte lättare av att han beter sig så korkat. Det han hålller på med (och har fått sina kompisar att göra..) är inte lagligt utan straffbart, och du har rätt att ta saken vidare till polisen om du vill det.
Jag tycker att du skall börja med att skriva till honom att det räcker nu, att du inte vill ha flera meddelanden av honom eller hans vänner, och att du kommer att ta saken vidare till polisen om det fortsätter. Ingen människa har rätt att skicka sånt till en annan människa, och jag förstår att det skapar otrygghet hos dig.
Och om han ändå väljer att fortsätta så tycker jag helt enkelt att du skall gå till polisen med saken. Visst, man kan tänka sig att det bara är "hyss" från unga killar som inte förstår bättre. Men de borde förstå bättre. Och de vet att det inte är okej - men fortsätter ändå. Du skall inte skämmas över att du tar saken vidare, det är de som skall skämmas eftersom det är de som gör någonting som går över alla gränser för vad som är okej.
Du kan kontakta t.ex. poliskonstapel Johanna Westerlund (som är den polis vi brukar vända oss till som expert här på decibel) om du har frågor. Hon arbetar som svenskspråkig nätpolis och du kan kontakta henne via mail eller messenger.
Jag hoppas att du säger ifrån och att du tar tag i saken om det inte räcker. Han har ingen rätt att behandla dig illa.
Kram
Tessi