Snatteri (2)
20.04.2016
Hej igen, det var jag som skrev frågan om snatteri i förra frågan. Mascaran hade jag lagt i fickan och tagit bort dendär larmkoden. Det hände kanske 3 veckor före vakten tog fast mig och jag hade tagit den från emotion och vakten pratade med mig i citymarket vid karleby.Jag tänker kanske att vakten lät mig går för att jag var ensam och är under 18 år? Han kanske vill prata med min mamma...Jag kan typ inte ens gå in i en affär och när jag ser en vakt börjar jag skaka och får panik och måste ut ur affären. Jag har lovat för mig själv att aldrig mera snatta något. Hjälp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.04.2016
Hej!
Det finns inte mycket jag kan tillägga till konstapel Johannas svar, men jag funderar lite på ifall det kan ha varit så att vakten överlag har ögonen på unga tjejer och killar, just för att de tyvärr är den vanligaste typen av snattare. I en sminkaffär kan man ju gissa att just tonårstjejer är den vanligaste typen av snattare, så vakterna är upplärda att kolla extra noga vad sådana gör i butiken. Mycket av deras jobb går ju just precis ut på att försöka förhindra snatterier, och många av dem blir skickliga på att se undermedvetna tecken och kroppsspråkssignaler som tyder på att man tänker/har snattat. Inte ens den bästa snattare (lögnare/bedragare osv) kan träna bort precis alla sådana tecken, vi har väldigt svårt att ljuga med kroppen.
Vakten behöver alltså inte alls ha vetat att du faktiskt hade snattat förr, hen bara blev uppmärksam på de pyttesmå tecken som folk med dåligt samvete eller med luriga avsikter omedvetet sänder ut. Han kalkylerade sedan sannolikheten att du faktiskt hade snattat, och så hade han rätt.
Troligen är det som du gissar, att vakten lät dig gå "på flit". Kanske för att du var minderårig och ensam, eller så för att mascaran inte var värt så mycket, eller för att hen såg på dig att det hade effekt redan det att du blev fast. Även vakter kan vara bara människor med varma hjärtan, men egentligen borde det alltså ha blivit polisanmälan.
Som Johanna sa, så är det fullt naturligt nu att du är rädd att gå in i en butik och att vakten ska ta dig igen. Det var en obehaglig upplevelse - med rätta, eftersom du var skyldig. Det här betyder ju ändå bara att du är en ärlig person som vill spela enligt de allmänna spelreglerna i samhället, det betyder inget dåligt alls att du inte vill upprepa händelsen, alltså det dumma beteendet. Reaktionen är alltså fullt naturlig - men låt den inte ta överhanden, så att du i åratal undviker butiker eller något. Det här var en "smätt på fingrarna" som du kan lära dig av, bli starkare av och just precis inte göra om samma dumhet igen. Utan den här obehagskänslan när man gjort något fel skulle mänskligheten aldrig ha utvecklats, vi skulle bara ha gjort om samma misstag gång på gång. Se det alltså istället som att du är smartare idag än igår! Om du tänker det så, så kommer du inte heller att ha ett "skyldigt kroppsspråk" och då har vakter i butiker ingen orsak att stoppa dig igen. En vakt kanske "ser på dig" att du blivit fast förr, men möter du hens blick och inte rusar ut, så förstår vakten nog att du inte är skyldig denna gång. Och fastän du skulle bli kontrollerad, så har du inte gjort något fel nu! Du är oskyldig nu, och det är allt som räknas! Även för vakterna.
Hoppas det känns lite bättre nu. Det kommer flera lite liknande händelser under livet, gånger då man vet att man gjort fel för dumma orsaker, men man lär sig nog att lära av misstagen och gå vidare. Det här var inte så farligt, vännen, och snart kan du nog gå in i butiker igen utan att ens tänka på det här!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott