Stöld
15.11.2017
Hej
Jag blev tagen för vad polisen kallade för ringa stöld, hade tagit ca 850 kr från en butik och 630 kr från en Annan butik. Allt gick fort och fick lite av en blackout medans jag gjorde det, nån typ av impuls kom upp och jag kunde inte stoppa den, något jag går på terapi för har problem med det i andra samanhang i vardagen.
Vad kommer hända? Dem sa böter men kollar runt och ser mest folk som säger att de blir fängelse.
Detta har bara hänt 1 gång och är rädd att mina föräldrar kommer de brevet som skickas hem.
Är 19 år och bor fortfarande hemma, har det redan jobbigt hemma och funderar mycket på fall det är värt att leva under dem omsättningarna jag har hemma så om dem ser brevet är jag rädd att de kommer gå utför. Vad kommer hända och vad ska jag göra Skamsen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.11.2017
Hej Skamsen!
Jag förstår att du är lite rädd nu, både för direkta följder av dina stölder och för vad det kan innebära för ert familjeliv. Vännen, det är så det ska kännas när man gjort något fel. Utan den här känslan skulle vårt samhälle inte fungera, då skulle folk begå brott till höger och vänster, för samvetet skulle inte fungera. Ibland gör vi misstag, dåliga beslut, i våra liv och då är vi tvungna att ta ansvar för dem. Det är aldrig kul, men det kan vara en lärorik erfarenhet som gör att man åtminstone aktar sig från att göra om just det misstaget. Så den här känslan är på sätt och vis hälsosam, den kan fungera som ett wake-up call. Men att fela är mänskligt, det är viktigast att komma ihåg! Det existerar inte en människa på jorden som inte skulle ha gjort något misstag någon gång (eller kommer att göra det), men det betyder inte att de ÄR ett misstag!
Jag vet inte om du insåg det, men Decibel är en ungdomsinformationssajt i Österbotten, Finland (ja, det finns ca 300.000 svenskspråkiga i Finland) så vi har inte helt samma lagstiftning som i Sverige. Men de brukar likna varandra väldigt långt, så jag gissar att du bara kommer att få böter. Ta kontakt med polisen själv och kolla ifall de skickar hem "bötesräkningen" eller om du exempelvis kan komma in till polishuset och betala den på plats - det skadar aldrig att fråga, poliser är också människor. Jag vet ju inte hur många dagsböter det blir frågan om, dvs vilken bötessumman blir, men åtminstone här fastställs dagsboten enligt vilken inkomst man har (lite inkomster = låg dagsbot = liten bötessumma). Skulle du inte ha råd att betala böterna kan det ju ändå hända att du är tvungen att be om ekonomisk hjälp av någon, kanske av dina föräldrar? Du är ju myndig, så varken du eller polisen är skyldig att berätta för dina föräldrar om ditt brott, men att exempelvis bli skyldig en kompis pengar kan också bli knepigt och tungt. Och böter ska man verkligen inte lämna obetalda, då kan det få riktigt obehagliga konsekvenser, som exempelvis påverka dina framtida möjligheter att få jobb.
Oavsett, så tycker jag att du ska prata med din terapeut om den här händelsen. Att få olika blackouts och impulser har kanske sina förklaringar, men man måste ändå ta ansvaret för dem, de är ingen ursäkt för något. Att istället lära sig olika typer av impulskontroll hindrar ju dock förhoppningsvis en från att göra om liknande misstag, så fortsätt att ta emot hjälp och råd och instruktioner i terapin. Det kan vara jobbigt att inse sina egna tillkortakommanden, jobba på sina utmaningar och hålla fast i viljan att förändras, men jag lovar att det är värt det. Det är lite jobbigt att vara människa ibland, men det kan ju också vara så fantastiskt ljuvligt emellanåt att vara människa.
Jag håller tummarna att det går bra <3
Hälsar Liselott