Svart taxi
08.03.2022
Hej! Är en kille på 19 år och jag brukar ofta köra svart taxi när jag inte är ute och festar själv. Men jag undrar hur mycket man får tjäna på det skattefritt? En bra lördagskväll tjänar jag uppemot 200 €. Och det syns ju även i mina bankkonton. Är det en gräns per år eller hur fungerar det? Jag tycker om att vara chaufför men jag vill inte hamna dit för skattebrott. Förra året tjänade jag runt 4000 €. Och får jag marknadsföra mig offentligt när jag inte har något taxikort? Erik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.03.2022
Hej,
Det är olagligt att köra svarttaxi så det finns det ingen inkomstgräns på hur mycket du för tjäna utan att betala skatt - eftersom det handlar om en brottslig verksamhet. Det är lite som att fundera hur mycket hembränt du får sälja vidare utan att betala skatt.
Det finns en anledning till att det i Finland (och de flesta andra länder) är olagligt med svarttaxi, och det är att det är otryggt för såväl chauffören som för passagerarna - och att det bidrar till det samhälleliga problemet med grå ekonomi.
Så nej, du får inte köra svarttaxi och inte marknadsföra denna tjänst.
Hälsningar
Tessi