Ta körkort igen
09.09.2015
Hej!
För några år sedan tog jag körkort, eller ja, jag gjorde första skedet och mellanskedet som de börjat med.. Sen...gjorde jag aldrig andra skedet, för en lärare i bilskolan seriöst mobbade mig så jag vågade inte köra längre..
Har nu börjat fundera på att jag faktiskt ska ta det igen, har ju lagt så mycket pengar på det, men såklart en annan bilskola...
Nu undrar jag, måste jag göra om mellanskedet också? Vad jag förstått så måste jag ta om teoriprov, uppkörning och sen andra skedet..men nu när man börjat med mellanskede..måste man ta om det också? Jag har ju inget bevis på att jag varit på det?!? Eller? Var ju så länge sen.. Usch vill inte gå till min gamla bilskola.. får sån ångest. Kommer aldrig få ett riktigt körkort, känner mig så patetisk att jag slösat pengar på det.. Min familj e så besviken..
Jag vet att jag skulle kunna fråga allt det här av nån bilskola, men jag vågar inte ens gå dit ännu..
Hjälp! L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.09.2015
Hej!
Det är bra att du tar tag i det här, vännen! Klart att du också är värd att få körkort om du vill ha det, oavsett hur det gick då för länge sedan! Du är en annorlunga människa nu än du var då, så sluta sparka dig själv i huvudet, visst? You go girl! <3
Gör så att du ringer till en bilskola nära dig - inte den du gick i - och förklarar hur det ligger till. Det går nog bra, du är inte första människan som hoppar av innan de fått igenom andra skedet! Du behöver ju inte orda desto mera om varför, det bara blev som det blev och du behöver inte förklara dig!Om det ändå kommer fram, så blir säkert nya stället bara glada att höra skit om förra stället och gör därefter sitt bästa för att göra dig till sin nöjda kund!
Personalen där kan då reda ut med dig exakt vad du har till godo och vad du ännu behöver göra. Är det mot förmodan så att du behöver uppgifter från den gamla bilskolan, så kan du ju antingen mejla dem - eller be den nya bilskolan fråga efter uppgifterna från din gamla. Säkert finns det också dokumenterat i nationella register att du tagit första skedet, och de uppgifterna torde antingen nya bilskolan se direkt eller så kan tex besiktningsstationen göra det.
Så var inte rädd! Minns att du ju faktiskt är kunden här och kunden har alltid rätt ;) Jag tror på dig! Du klarar det här!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott