Tvångsabort
25.08.2016
Hej fina ni! Kom å tänk på en sån sak: Ha tvångsaborter förekommit i Finland och Sverige någongång? Hur länge va de isf lagligt? Kan det ha förekommit senare på t.ex. utvecklingshämmade och psykiskt sjuka? Isf, ungefär hur länge? Tack, ni e bäst! Babben

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2016
Hej,
Säkert har det förekommit tvångsaborter i både Finland och Sverige, men jag är inte säker på att det har funnits något "system" för det. Men jag kan tro att man inte alltid har tagit hänsyn till kvinnans egen åsikt utan istället lyssnat på t.ex. hennes föräldrar/hennes läkare/ den blivande fadern/ o.s.v. Om man föreställer sig att en flicka för x-antal år sedan blev gravid med "fel" man, så är det inte otänkbart att hon tvingas till abort för att inte dra skam över familjen eller pappan. Men eftersom kyrkan ändå har haft stort inflytande i vårt land, och abort inte är accepterat så kan det bero på det att det inte har funnits något system för det.
Däremot har det ju funnits ett system som har möjliggjort tvångssterilisering av t.ex. samiska kvinnor, fattiga, epileptiker, personer med utvecklingsstörning, personer med någon psykisk sjukdom, personer som varit intagna på någon institution o.s.v. o.s.v. Och på sätt och vis förekommer tvångssteriliseringar ännu idag i finland, eftersom lagen dikterar att personer som genomgår könsbyte måste sterilisera sig. (oavsett om de vill det eller inte alltså, det är en förutsättning för att ingreppet skall göras.)
Både Finlands och Sveriges historia är full av hemskheter bara man söker lite.
Kram
Tessi