Vapentillstånd
27.11.2014
Hej.
Jag är jägare som undrar om man får gå själv med min fars kulgevär som är av mindre kaliber om jag har eget tillstånd på ett kulgevär av större kaliber (30.06)?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.12.2014
Hej!
Gaaah vad jag har sökt och sökt och sökt åt dig. Jag har lärt mig en massa om jakt och vapen, men ingenstans hittar jag fakta på ifall du får jaga med mindre kalibers kulgevär än du har eget tillstånd på. (inte ens svärfar som jagat i alla sina dagar visste...) Så nu har jag tyvärr bara ett par länkar till folk som kunde veta, som du kan pröva mejla med. Kolla med Finlands jägarförbund - Svenska Österbottens distrikt. Kolla i listan på styrelsemedlemmar där ifall det till och med är någon du känner där, http://metsastajaliittofi.adv3.nebula.fi/svenskaosterbotten/?q=node/29. Nästa länk är till Vasanejdens jaktvårdsförening, där det finns ytterligare uppgifter till de lokala jaktvårdsföreningarna. http://www.netikka.net/vasanejdensjvf/
Förövrigt kan det nog hända att gubbarna i älgjaktlaget i din by vet det här - och de skulle säkert bli stolta över att bli tillfrågade i all sin vishet och "yrkeskunskap" ;) För äldre kan det ofta vara en uppskattad ära att få hjälpa och råda yngre, fastän de grumsar och mumlar om att unga inte kan något nuförtiden. Och folk som känner sig behövda och uppskattade tar gärna med andra i gänget, visar och berättar mer av allt de kan osv - så det kan verkligen löna sig för dig att fråga någon ;D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott