Varasto täynnä auton renkaita
29.05.2024
Saako rivitalon ulkovarastossa säilyttää suuria määriä auton renkaita? Naapurilla näkyy olevan kaksi kattoon asti ylettävää pinkkaa renkaita. Olen nähnyt sen moneen kertaan, kun varaston ovi on auki. Varasto on pirun pieni koppi viiden metrin päässä talon seinästä. Välissä on lauta-aita.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
30.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Onko kyseessä taloyhtiö? Onko naapurisi varasto hänen omalla pihallaan, ainoastaan hänen omassa käytössään, vai yleinen varasto, vrt. häkkivaraston tyyppinen?
Autonrenkaat voivat muodostaa paloturvallisuudelle riskin. Tästä syystä suositellaankin niitä säilytettäväksi niille tarkoitetuissa rengashotelleissa. Lainsäädännöllisesti renkaiden säilytystä esimerkiksi taloyhtiön häkkivarastossa ei ole kuitenkaan kielletty. Siitä syystä esim. talvirenkaita saa säilyttää taloyhtiön irtaimistovarastossa tai häkkivarastossa. Pelastuslaitos kuitenkin suosittaa vain yhden rengaskerran säilyttämistä kerrallaan. Renkaiden muodostaman palokuorman perusteella määrittyy ohje siitä kuinka renkaat tulisi säilyttää.
Taloyhtiöt järjestyssääntöineen voivat erota toisistaan radikaalistikin, joten joissakin yhtiöissä renkaiden säilytys voi olla kiellettyä. Säännöt siitä, mitkä asiat sopivat säilytettäviksi ja missä, löytynevät taloyhtiönne järjestyssäännöistä.
Millainen naapurisi on, oletteko jutusteluväleissä? Onko hän helposti lähestyttävä, jolta voisit kysyä asiasta suoraan? Voisit esimerkiksi sanoa rakentavasti, että sinua mietityttää, kun olet nähnyt hänen rengaspinonsa. Että onhan hän tietoinen näistä asioista? Mikäli kyseessä on taloyhtiö, voit aina myös kääntyä isännöitsijän puoleen ja tarkistaa onko taloyhtiöllänne suosituksia tai sääntöjä asian suhteen.
Yst.terv.
Stinke