Lentäjäksi pääseminen
22.06.2024
Kaverini sanoi minulle, että haluaisi päästä hävittäjälentäjäksi. Olisi mukava, kun voisi hypätä lentokoneesta heittoistuimella. Jos kysyttäisiin perästä päin, miksi hylkäsit lentokoneen, ja hyppäsit sieltä, sanoisi vaan, että karkki putosi. Aloin miettiä, kuinka monipuoliset testit ihminen joutuu suorittamaan päästäkseen lentäjäksi. Eikö koulutus kestä monia vuosia? Vaaditaanko lentäjältä sellaisia ominaisuuksia, joita ei tavallisilla ihmisillä ole?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
28.06.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Aluksi: Asiantuntijamme, joka normaalisti vastaisi sinun kysymykseesi tähän aihepiiriin liittyen, on juuri tähän aikaan kesästä lomalla. Yhdessä opon kanssa olemme silti laatineet sinulle alla olevan vastauksen sillä tietotaidolla, joka meillä on käytettävissämme. Mikäli koet tarvetta vastauksemme jälkeen vielä spesifimmälle tiedolle, lähetä meille asiasta tieto, ja välitämme viestin heinäkuun puolessa välissä armeijan asiantuntijoillemme.
Sitten itse vastaukseen:
Minulle jäi epäselväksi, että koskiko pohdintasi hävittäjälentäjän vai ns. tavallisen matkustuslentäjän ominaisuuksia tai koulutusta? Ne nimittäin eroavat osin toisistaan. Vastaan kuitenkin siten, kuin kysymyksesi olisi osoitettu hävittäjälentäjän koulutusta kohtaan, sillä se on koulutuksena vieläkin vaativampi.
Huolimatta hävittäjälentäjältä vaadituista ominaisuuksista, etsitään lentäjäksi ihmistä koneen tai kyborgin sijaan. Olet kuitenkin oikeassa siinä, että hävittäjälentäjäksi haluavan tie ei ole helpoin; vaatimuksia on sellaisiakin, joita ei esimerkiksi myyjän tai sairaanhoitajan työhön ole. Lisäksi valintaprosessi on poikkeuksellisen monivaiheinen.
Ensinnäkin iällä on hakemisessa merkitystä. Hakijan tulee nimittäin olla vähintään 18-vuotias, mutta korkeintaan 22-vuotias sinä vuonna, kun koulutus alkaa. Hakijalla tulee olla Suomen kansalaisuus ja tullakseen valituksi tulee hänen hallita suomen kieltä riittävästi. Hakijalla tulee olla myös suoritettuna suomalainen ylioppilastutkinto tai vähintään kolme vuotta kestänyt ammatillinen tutkinto. Hakeutua voi myös silloin, mikäli kys. Kriteerit täyttyvät ennen palvelukseen astumista. Näin voi olla silloin, jos hakija suorittaa hakuhetkellä esim. viimeistä lukiovuottaan. Kouluarvosanoilla on merkitystä, niistä tulee saada riittävä pistemäärä. Aineista äidinkieli, englanti ja matematiikka merkitsevät.
Pääsyvaatimuksina ilmavoimien lentäjäkouluun vaaditaan hyvää terveydentilaa, joka pitää sisällään vaateen hyvästä fyysisestä kunnosta. Verenpaineen tulee olla normaali ja hakijan tulee pystyä uimaan 200 metriä ilman pysähdyksiä. Hakijalla ei saa olla allergioita, jotka oireilevat voimakkaasti. Painon tulee olla yli 47 kiloa, mutta se ei saa ylittää 97 kg:n rajaa. Hakijan istuessa, tulee hänen istumapituutensa liikkua 78-100 cm välillä ja reiden pituuden 53-67 senttimetrin välillä. Näön on oltava kunnossa, eikä leikkauksilla korjattua näköä sallita: näön tulee olla 0.5 ilman laseja ja laseilla 1.0 ja silmälasien vahvuuden tulee liikkua +2.5:n viiva 1.5 diopterin välillä. Virheetön värinäkö vaaditaan.
Elämäntapojen tulee olla kunnossa ja fyysisen terveyden lisäksi henkisten ominaisuuksien tulee olla lentäjälle sopivat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että keskittymisen tulee olla hyvää ja hakijan tulee olla henkisesti tasapainossa. Ts. ILMAVE:n huolto-osaston julkaiseman sotilaslentäjien lääketieteellistä valintamenettelyä koskevan normin vaatimukset tulee täyttyä hakijan osalta.
Nämä kaikki edellä mainitut asiat tulee täyttyä, jotta hakija voi edes päästä toiseen vaiheeseen. Lisäksi hakija voi hakea vain kolme kertaa lentoreserviupreesikurssille eikä varusmiespalvelus saa olla käytynä loppuun.
2.valintavaiheessa testataan kuntoa (mm. vauhditon pituushyppy, etunojapunnerrus sekä istumaannousu). Kolmannessa vaiheessa sotilaslääketieteenkeskuksen terveysasemilla ja ilmailulääketieteen keskuksessa  toteutetaan testauksia, joilla lääkärit selvittävät syitä, jotka voisivat estää sotilaslentokoulutuksen. (=ILMAVE:n lääketieteelliset valintamenettelyt.) Neljännessä vaiheessa hakijan psykologista soveltuvuutta testataan: hakijan tulee soveltua lentäjäksi kognitiivisesti, psykomotorisesti sekä hänen on muutoin oltava persoonaltaan tehtävään soveltuva. Mikäli tästäkin vaiheesta suoriutuu, on edessä viides vaihe, jossa psykologi arvioi hakijan persoonallisuuteen liittyviä henkilöominaisuuksia. Tässä vaiheessa hakija haastatellaan ja hän osallistuu ryhmäkeskustelutehtävään. Lisäksi fysiologisia testejä teetetään. Hakijoilta tarkastetaan sakko- ja rikosrekisteriotteet ja heiltä otetaan huumeseula. Viidennestä vaiheesta hakijan suoriuduttua kuudenteen vaiheeseen, joissa hakija osallistuu vielä kerran valintatesteihin.
Mikäli hakija täyttää hakuehdot ja läpäisee kaikki valintatestit, pääsee hän hävittäjälentäjän peruskoulutukseen, joka kestää n.  viisi vuotta. Peruskoulutuksen jälkeen hakijan tulee vielä suorittaa hävittäjäkoulutus. N. 5-6 vuoden jälkeen hävittäjälentäjä voi valmistua. Kyseessä ei siis ole mikään kirjekurssi, vaan hävittäjälentäjät käyvät n. kaksi vuotta ensin ilmasotakoulua, jonka jälkeen on suoritettava sotilaslentäjänkoulutus ja mahdolliset jatkokoulutukset tai erikoistumiskoulutukset.
Vaikka lentäjän vaatimuslista näin auki kirjoitettuna tuntuu ainakin minusta hengästyttävältä, ovat lentäjätkin kaikesta huolimatta vain ihmisiä ja lentäjiä valmistuu myös hävittäjälentäjiksi koko ajan. Näin ollen on ajateltava, että tavalliset ihmiset muodostavat niin laajan kirjon, että siihen kirjoon mahtuu myös sellaisia ihmisiä, joilla on paljon eri alaista osaamista ja laaja-alaisesti vahvuuksia ja kykyjä! Ja toisaalta- miten tavallisuus määritellään? Sitä, testataanko valintatesteissä mahdollisten tulevien lentäjien huumorintajua, en tiedä. Uskoisin kuitenkin, että ystäväsi vitsi (olettaen että se oli tarkoitettu alun perin vitsiksi?) karkin putoamisesta noteerattaisiin hakutesteissä viimeistään psykologisissa testauksissa tai persoonaa mittaavissa testauksissa. Mikäli asiaa ei olisi esitetty vitsinä vaan totisena totena, tulisi sekin varmasti huomattua testauksissa.
Toisaalta tieto vaatimuksista lentäjän ammattiin voi helpottaa esim. lentopelkoisia: jo pelkän hakuprosessiin tutustumisen avulla voi hengähtää helpotuksesta; koulutukseen pääseminen itsessään jo vaatii niin paljon kyvykkyyttä, että kansalaisena tai matkustajana voi vain luottaa siihen, että koulutuksen jälkeen lentäjä todella osaa hommansa!
Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi! Ole ihmeessä yhteydessä uudestaan, mikäli sinua jäi jokin asia mietityttämään.
Hyvää kesää sinulle,
Terkuin Stinke