levaxin
17.09.2015
Om jag tar levaxin typ 25/50 mikrogram utan att jag egentligen behöver det ökar det fettförbränningen eller lixom ämnesomsättningen så man går ner i vikt går det? Går man ner snabbare i vikt? Va det inte så att man använde det för att gå mer i vikt förr? Är 168cm väger 63kg vet att det kan va dåligt för hjärtat men om man tar asliten dos? Min mamma tar det för att hon typ måste så jag undrar sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2015
Hej.
Levaxin är en medicin som används å man lider av hypotyreos, d.v.s. då sköldkörteln tillverkar för lite sköldkörtelhormon. Det skall INTE användas som bantningsmetod eller för någonting annat heller om inte medicinen har skrivits ut av en läkare till just dig. Alla receptbelagda mediciner som skrivs ut av en läkare är avsedda att användas endast av den person som de skrivits ut till, man får med andra ord inte använda någon annans mediciner - även om man tror att man vet hur de fungerar eller vad de används till.
Vidare skall man nog inte använda medicinen för att försöka gå ner i vikt, eftersom det inte är det den används till. Nackdelarna av att använda medicinen på det sättet skulle kunna vara rent farliga (eftersom de isåfall skulle öka din produktion av sköldkörtelhormon, vilket kan leda till ångest, sömnsvårigheter, huvudvärk, diarré, darrningar, rytmstörningar, menstruationsrubbningar, muskelsvaghet, kräkningar o.s.v. o.s.v.
Så nej, du skall inte ta av din mammas mediciner. En "asliten dos" skulle inte göra någon skillnad i vikten, och en större dos skulle leda till farliga biverkningar. Om du stressar över din vikt (vilket du inte har någon anledning att göra) så tycker jag att du skall ta en promenad istället, det är bra för hela dig.
Inga dumheter nu :)
Kram
Tessi