Linser
27.06.2016
Hej!
Mina glasögon är för svaga så prövade med linser och glasögon och jag ser bättre detaljer osv.
Men nu är det så att det dyker upp suddiga fläckar mitt i synfältet eller på sidorna av synfältet, de på sidorna går att blinka bort mer eller mindre men inte helt och så ser jag ibland suddigt då ja kollar från en punkt till en annan men efter nåra sekunder blir det skarpt igen.
Jag har försökt att trycka ut luftbubblor, mina ögon är torra 24/7 och jag har bara använt linser en gång före.
Ibland är ganska så hela synfältet... inte suddigt men det är inte skarpt, går inte riktigt att förklara men det går att blinka bort.
Jag tror att problemet förekommer mest då jag kollar på saker som är nära mig.
Så kortfattat så ser jag suddiga fläckar med mina linser.
Det är ganska jobbigt men nu är det så att jag ska till provinssi och om jag ska kuna se något annat än en figur som rör sig på scenen så måst jag ju ha linser, frågan är då om mitt problem på något sätt skadar ögat eller något.
Jag är närsynt.
Min andra fråga är om jag kan ha i engånglinser i minst 20h?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.06.2016
Hej!
Vilken tajming: jag har just fått instruktioner av en ögonläkare om precis det du skriver om nu (skaffat linser igen efter många år med bara glasögon, för jag ska gifta mig i sommar). Jag satte faktiskt just i linser, eftersom jag ska och provkamma bröllopsfrisyren efter jobbet, och just nu upplever jag exakt det du skrivit om, ord för ord.
Men ögonläkaren varnade för att det kan kännas lite suddigt och konstigt nu i början, framförallt eftersom jag inte alls är van att blinka så ofta som man ska när man har linser. Det är säkert minst 4 gånger oftare än normalt som man ska blinka med kontaktlinser i, just för att ögonen/linserna torkar på ett helt annat sätt då. Om man annars också har problem med torra ögon, så blir såklart suddigheten värre - men det finns hjälp att få av ögondroppar. Någon rekommenderade Bepanthens ögondroppar åt mig, men man måste bara vara noga att ta en sort som funkar ihop med kontaktlinser.
Det där att det blir lite suddigt när du tittar snabbt från en punkt till en annan beror troligen på att ögonen inte är vana med den extra linsen som kontaktlinserna innebär, de är inte vana att hastigt korrigera enligt den nya skärpan. Det vänjer du dig nog med på några dagar - ögonläkaren sa bla att jag skulle ha linser fem dagar innan bröllopet, då borde både blinkandet ha kommit igång och ögonen vant sig till B-dagen. Det är också vanligt att man får lite huvudvärk i början av att ögonen måste anpassa sig till den nya skärpan, men det är vanligare med glasögon, kontaktlinserna sitter ju i princip på den egna ögonlinsen. Så använd linser varje dag nu fram till Provinssi i helgen, så borde det vara okej vid det laget.
Ja, nog kan du ha endagslinser i ett dygn, men ögonen kan nog bli väldigt torra under natten - speciellt om det blåser eller är dammigt, vilket det nog mer eller mindre alltid är på ett festivalområde. Ta med linsvätskor som du kan skölja linserna i, samt en extra flaska vatten och pappershanddukar att tvätta händerna med. Det duger inte att tvätta händerna före med våtservetter eller handdesinficeringsmedel, eftersom de innehåller ämnen du inte ska få på linserna. Om det finns något allmänt wc-utrymme med rinnande vatten, så ta ändå pappershanddukar att torka händerna med. Du kan ju nog även byta till nya linser någon gång under dygnet, det kan hjälpa. Men det är nog inte läge att tvätta - eller byta - linser om du är berusad eller om det är dåligt med ljus där du är, speciellt inte om du inte har med reservlinser och ännu är ovan med att sätta i och ta ur linserna. Reservlinser är också bra ifall man får skräp i ögat. Du har väl kollat att du har smink som funkar ihop med linserna - man brukar rekommendera att inte ha vattenfast mascara osv när man har linser.
Minns att det kan vara jättesvårt att få ur linserna ur ögonen om de är riktigt torra. Ett tips då är att lägga ögat under rinnande vatten eller fukta med ögondroppar före. Någon enstaka gång kan det också hända att linsen åker upp på ögongloben uppe under ögonlocket. Händer det mot förmodan under festivalen, så uppsök då Röda Korsets tält, där de kan hjälpa och där det finns tillräckligt med ljus och så lägger du ögat under vattenkranen eller droppar i ögondroppar och blinkar massor, så brukar den lossna och komma ner igen, så att du kan plocka ut den.
Egentligen ska man ju inte sova med vanliga endagslinser - det finns andra linser som är konstruerade att klara det. Men man dör inte av att göra det någon ytterst enstaka gång, men bör såklart byta linser (eller använda glasögon) på morgonen då.
Hm, vi tror att vi ska göra en infosida av de här tipsen i något skede, så håll gärna utkik under Kroppen > Sjukdomar och krämpor efter den (förhoppningsvis ännu den här veckan).
Ha en ljuvlig festari!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott