MÅSTE HA SVAR INNAN HELGEN
10.12.2015
Måste ha svar före helgen hoppas verkligen ni kan svara!!!
Fick mens i måndags (kväll) om jag tar ett p-piller imorgon fredag på dagen försvinner mensen då mot kvällen? Och så fortsätter jag äta ppiller på lördag osv? OM INTE när försvinner den isf?
Handlar inte om preventivaskyddet nu bara mensmässigt

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.12.2015
Hej!
Äsch, nu förstår jag inte riktigt varför du frågar, så att jag skulle kunna svara precis. Men vi tar lite alternativ:
Om det är så att du vanligtvis inte äter p-piller, utan nu funderar ifall du kan ta ett för att få mensen att sluta, tex för att det inte är lämpligt att ha mens ikväll av någon anledning, så nä, då funkar det inte. Man kan inte garantera att mensen ska avta för att man tar ett p-piller - den rinner nog färdigt i sin egen takt. Det blod som finns i slemhinnorna i livmodern (de fungerar lite som tvättsvampar och största delen av dem rinner också ut med blodet, för att förnyas under nästa menscykel) ska ut och därmed basta.
Detsamma med att mensen ska rinna ut stämmer nog också ifall du nog annars går på p-piller och alltså har pausvecka eller äter sockerpillren nu för att ha mens. Det blod som finns där ska nog ut, oavsett hur du än försöker påverka det med konstgjorda hormoner.
Med lite tur, så är din mens nästan eller helt slut idag i alla fall, om den började i måndags. Beror ju helt på hur lång mens du brukar ha. Vissa påstår att man snabbare får slut på de där sista dropparna blod om man använder tampong, men det spelar ingen roll. Det blod som ska ut ur livmodern rinner nog oftast ut i sin egen, opåverkbara takt. Andra igen påstår att om man rör på sig massor, typ ett zumba-pass, så rinner det lite snabbare pga rörelserna upprätt. Och det finns de som påstår att det hjälper att gå i bastun, att värmen skulle påverka. Men jag vet inte, kanske det är individuellt? Skadar ju inte att prova hursomhelst, zumba och bastu är ju nyttigt :) Förövrigt finns det också de som påstår att man kan skjuta upp eller förlänga mensen genom att simma i kallt vatten - men det är som sagt svårt att veta om det är myter, stämmer på en del eller är bara slumpen...
Mens hör nu bara till livet och det kommer för varendaste kvinna att komma tillfällen där det inte hade varit önskvärt att ha mens. Är det tex sex du skulle vilja ha utan mens, så brukar jag i alla fall tänka som så, att bra sex med en bra typ tål nog att väntas på. För det har säkert chans att hända igen och det försvinner inte för att man måste vänta lite ;)
Råkar det sig så att du just nu tänker börja med p-piller och alltså tänkte ta första pillret idag fredag, så kan jag passa på att berätta att det inte spelar så stor roll vilken dag du började i menscykeln. Man brukar bara rekommendera att man ska böra på mensens första dag. Dels för att veta säkert att man inte är gravid och dels så att det inte ska bli så himla stor omställning i menscykeln när den börjar regleras av hormonerna i p-pillren. Man kan alltså börja mitt i menscykeln om man så vill.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott