Mellanblödning? Mens?
22.05.2023
Hej,
Jag började äta ppiller (dienorette) för två månader sedan, är nu på min andra karta och har tre piller kvar på tredje raden.
Igår fick jag lite bruna flytningar, men idag kom det blod, helt som om mensen skulle börjat. Jag har tagit mina piller precis som jag ska, kan man ändå börja blöda innan man egentligen borde? Sockerpillrena är ju först på nästa rad; ska jag tolka det här som mens och ta uppehåll eller ska jag äta de tre sista hormonpillren och ta uppehållet som ”tänkt”?
I övrigt har ppillrena funkat bra för mig och det här är första gången jag märker någon biverkning. Tack för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej,
Du skall alltid äta hela kartan till slut, även om din blödning skulle dyka upp tidigare än beräknat. Det är inte alltid så lätt att veta vad som är en mellanblödning och vad som är mens (bortfallsblödning), och med tanke på att du bara har ätit dem i två månader så håller din kropp ännu på att lära sig hur den skall handskas med det nya systemet.
De piller du äter fungerar så att du äter de 21 versamma tabletterna - och sedan de 7 sockerpillren. Om du inte tar alla de verksamma tabletterna så kommer det preventiva skyddet att upphöra och du kan alltså bli gravid. Ät alltid hela kartan till slut och börja efter det genast på en ny karta.
Om du läser i bipacksedeln som följer med i paketet så kan du se att en av biverkningarna som kan förekomma hos ca. en person av 100 är just mellanblödningar. Det innebär ändå inte att det alltid kommer att vara så utan det kan ha varit endast denna gång då din kropp ännu håller på och vänjer sig vid pillren. OM det skulle vara så att mellanblödningar uppträder varje månad även i framtiden så kan du ta upp saken med din barnmorska så får hen ta ställning till om du skall testa med en annan sort istället.
Kram,
Tessi