Mellanblödning vid träning
05.07.2023
Hej! Började äta azalia i december och i april böt jag till slinda på grund av mellanblödningar. I början när jag åt slinda hade jag mellanblödningar men ingen mens, men under tredje kartans gröna piller fick jag lite mens som sedan slutade, har nu ätit 2 rader på fjärde kartan och konstaterade att i måndags när jag var å sprang fick jag ont i magen samt hade bruna flytningar, samma sak hände även idag (mellanblödningen hade inte slutat emellan men avtagit). Kan detta bero på ovana av att springa eftersom jag inte får detta vid t.ex cykling eller rullskidning, eller är det farligt?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.07.2023
Hej!
Många faktorer som kan spela in här tror jag. Men du ska inte vara orolig. Mellanblödningar med minipiller är fullkomligt normalt, kan komma plötsligt från ingenstans. Framförallt i början, och du har ju använt Slinda bara någon månad, det tar tid för kroppen att vänja sig med ett preventivmedel! Som du nämner, så kan såklart stress göra kroppen mer sårbar för mellanblödningar vilket kan göra att mellanblödningar kan komma.
Förresten tycker jag du ska strunta i de gröna pillren på Slinda kartan, ta bara de vita, alltså när du kommer till kartans sista vita piller så börjar du direkt med en ny karta. De gröna pillren triggar onödigt blödningar trots att det ej är nödvändigt med blödningar. De finns där ifall man skulle behöva ta en liten paus om man lider av väldans mycket mellanblödningar. Men har man inga ska man inte trigga igång en blödning i onödan!
Jag hoppas du fått informationen om varför man ej har regelbunden mens med minipiller, och att det är helt ofarligt att ej ha mens varje månad. Att du fått en mellanblödning vid löpning har nog inget med självaste löpningen att göra, det var nog helt enkelt ett sammanträffande. Jag tänker att du helt enkelt har en mellanblödningsperiod med dina Slinda nu, vilket är helt normalt, och mängden kan ju variera pga av att du vid löpning ”skumpar” lite upp och ner och mer blödning rinner ut. Inget farligt det heller. Sen om man ej själv mår bra så kan det självklart påverka kroppen genom att få mellanblödningar.
Kom ihåg att ta hand om dig utöver - drick, ät och sov! Det är några viktiga grundstenar till att må så bra som möjligt! Men upplever du att måendet ej blir bättre trots att allt annat är fungerande runt omkring dig, ska du såklart byta ut dem till nåt annat! Lycka till!
Kram!
Malin