Mellanblödningar av p-piller
17.09.2023
Hej!
Jag har ätit p-pillret Dienorette i ungefär 9 månaders tid. Jag fick Dienorette eftersom jag ville ha ett p-piller som kunde hjälpa mot min akne. I början hade jag lite oregelbundna mellanblödningar innan kroppen hade vant sig, och sedan gick det många månader då jag inte hade någon mellanblödning alls, utan endast blödde lite då jag åt placebopillren. Jag var då väldigt nöjd med pillren, eftersom jag annars har en kraftig mens. Under de senaste månaderna har jag dock fått en hel del oregelbundna mellanblödningar, trots att jag äter pillren på samma sätt som förut. Dessutom har jag mer akne nu än då jag började med pillren. Hur kan det vara så, att p-pillren fungerade så bra under en längre tid, för att plötsligt börja orsaka en massa oregelbundna mellanblödningar, månad efter månad? Borde jag prova att byta till ett annat p-piller, eller bara hoppas på att det börjar fungera bätte igen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2023
Hej,
Det är alltid svårt att på förhand veta hur en viss typ av p-piller kommer att fungera, och även om dina piller har varit de samma hela tiden så är din kropp inte helt och hållet en slav under pillren utan kroppen påverkas fortfarande av allting du gör och fortsätter att utvecklas.
Jag tycker att det bästa skulle vara om du kontaktade preventivrådgivningen på din hemort så att du fick diskutera saken med din barnmorska, tillsammans kan ni då fundera över om du skall testa ett annat p-piller eller om du ännu skall avvakta och följa med. Jag förstår att det känns frustrerande om en av anledningarna till att du äter p-piller är för att få hjälp mot din akne och du upplever att din hy nu istället har blivit sämre.
Så börja med att kontakta din barnmorska så får hen ta ställning till saken.
Kram,
Tessi