Mens
02.05.2016
Hej!
Varför luktar jag så illa i mitt underliv när jag har mens och använder tampong. Jag luktar även illa några dagar efteråt mensen har slutat. Det är inte alls roligt för jag kan känna lukten när jag sitter ner med vanliga kläder och så... Va ska jag göra så att de inte luktar?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2016
Hej.
Det att det luktar illa i underlivet brukar vara ett tecken på att det är någonting med bakteriefloran som inte står rätt till. Det är ganska troligt att det beror just på att du använder tampong. Tampongen är ju ett föremål som är främmande för kroppen, och som alltid irriterar slemhinnorna lite. Beroende på hur känsliga slemhinnor man har så leder användningen av tampong t.ex. till att slemhinnorna kan bli torra och sköra, och att bakteriekulturen blir förändrad.
Det låter ändå bra om lukten försvinner några dagar efter att mensen slutat. Det låter som om din kropp ändå återhämtar sig. Det jag tycker att du skall testa är att antingen använda bindor under en mens för att kolla om det helt enkelt är mensen du upplever att luktar eller om det är kopplat enbart till tamponganvändningen. Det är ju inte så bra i längden om bakteriekulturen är felaktig i underlivet en vecka av varje månad.
Ifall det specifikt är tampongerna som orsakar lukten så tycker jag att du skall sluta använda dem. Kanske testa med menskopp istället om du inte tycker om att använda bindor?  Menskoppen är skonsammare mot slemhinnorna och orsakar inte samma bakterietillväxt. Eller att åtminstone minska på användningen av tampong så att du använder bindor en del av tiden du blöder för att inte stressa underlivet för mycket.
Kram
Tessi