Menssmärtor
22.12.2015
Hej! Har nu haft mens i ca. 5 år. De första åren var typ helg smärtfria. Men för ca. 2 år sen började jag få mensverk. Och sen dess har det bara blivit värre.. det senaste halvåret har varit hemskt! Jag har mens 6 dagar och de 4 första dagarna är de jobbiga.
Jag har helatiden en molande värk, som ibland nog gör såå ont, men dom man ändå kan stå ut med, men däremellan kommer det som riktiga kramper i magen, det gör så ont att jag flera gånger tänkg svimma eller spy, och så börkar jag kallsvettas riktigt ordentligt och ibland måste jag helt enkelt lägga mig ner.
Det går ju förståss om man är hemma och får svimma, spy och gråta bäst man vill, men det är så jobbigt när man är i skolan eller jobbet..
Fast då får jag ibland också förstoppning vid mens, och ofta diarre.
Ibland vet jag inte skillnad om kramperna kommer från att jag nästan håller på skiter på mig (diarre) eller om det är livmodern som tvingar ut blodet..
Och ibland har jag ju inte alls problem med avföringen men känner ändå på samma sätt då, så då måste det ju vara livmodern?
Har oxå fått utskrivet miranax och panadol, men det tycks inte hjälpa så bra, kanske litelitegrann, men blir fortfarande svim& spyfärdig p.g.a. smärtorna..
Så nu till själva frågan;
Ska man verkligen behöva ha såhär mycket problem med mensen, är det normalt?
Ifall inte, vad göra?
Tack på förhand :))

Ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi svarar
23.12.2015
Hej kära du
Nu är alla våra hälsovårdar experter på jullov.
Tessi kommer tillbaka måndagen den 28.12 och kommer att checka mitt svar och eventuellt lägga till något.
Nu vet jag ju inte om du varit hos läkare med dessa problem, (syftar på att du fått medicin utskrivet). Men om du inte varit hos en läkare/barnmorska så tycker jag nog att du ska boka in dig. Det är säkert inget farligt men man kan ändå kolla upp så att du inte har någon ofarlig cysta eller liknande som orsakar dina ökade smärtor och att din mens blivit rikligare. Om det skulle vara så att du har något sådant så är det mycket vanligt och inget farligt. Det går att fixa på dagkirurgi.
Man ska inte behöva ha det sådär, det finns nog hjälp att få.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Jag tycker att du skall kontakta antingen preventivmottagningen eller en läkare på hvc så att du får diskutera saken. Det finns bättre värkmediciner som kvinnor i din situation kan använda. Det är lätt för dem som har lindrig mensvärk att säga att "lite skall man väl tåla" och att man inte skall äta värkmediciner "i onödan", men jag tycker ju inte alls att det är i onödan i ditt fall. Det är ju därför det finns värkmediciner- för att man skall kunna använda dem då man har värk. För övrigt tror jag att Ibumetin (burana, ibumax) är bättre mot just mensvärk än Paracetamol (panadol, paramax) Miranax är ganska vanligt att de skriver ut om man har kraftig mensvärk, men det finns också andra värkmediciner som kan funka bättre på dig. Ett annat alternativ är ju p-piller, som ofta brukar minska mensvärken och hur mycket man blöder.
Tyvärr är både diarré (och förstoppning) samt kräkningarna ganska vanliga i samband med mensen. De brukar bero på att musklerna i magen krampar och då påverkas även tarmen och hela matsmältningen. Men bara du skulle få en lämplig värkmedicin så tror jag att även detta skulle underlättas.
Det behöver inte betyda att någonting är fel bara för att du har så kraftig värk, men det kan betyda att det skulle vara bra att bli undersökt.Och en gynekologisk undersökning är ju trots allt en liten sak jämfört med din mensvärk. Så jag tycker att du skall boka en tid till preventivmottagningen så fort du kan så att du slipper dina besvär.
Kram!
Tessi