minipiller cerazette
20.12.2014
Hej Decibel!
Hoppas ni kan svara på mina frågor angående mini pillret Cerazette.
Jag ska nämligen byta från p-piller ( Yasmin 28 ) till minipiller cerazette. Jag vet att mini piller är utan östrogen vilket är bra. Tror jag?
Men är de skadliga?
Finns det någon risk för tex bröstcancer, och sånt. Vilket jag är rädd över.
Jag har också Pcos hormonrubbing, jag får tex oönskad hårväxt. Kommer det hjälpa mig att hindra att jag får det? Jag vet alla är olika från person till person men på ett ungefär.
Vad händer när man inte får i sig Östrogen någon mera? Jag har ätit Yasmin i 2 - 3 år nu. Har man östrogen i vanliga fall?
Är dom bra jämfört med Yasmin?
Anledningen att jag byter är för att Yasmin är farliga ( jag vet att alla p-piller är egentligen farliga ) och högre risk för blodpropp och samt man får i sig massa onödiga hormoner.
Vilken inte minipiller cerazette har eller har jag fel?
Berätta gärna allt!
Tack

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hejsan, bra att du skrev hit till oss. Nu är våra hälsovårdare på semester men så fort vi får svaret sätter vi inte det här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Cerazette gör att sekretet i livmoderhalsen blir segare vilket gör att spermierna har svårare sgs omöjligt att simma igenom. Ifall någon spermie skulle ta sig igenom så har dessuotm Cerazette effekten att livmoderslemhinnan blir tunnare vilket gör att ett evetuellt befruktat ägg får mycket svårt att fästa på livmoderväggen och utvecklas vidare. Äggledarnas förmåga att transportera ägg blir också sämre. Dessutom finns det siffror så höga som på 99% av kvinnorna som tar Cerazette så upphör ägglossningen under den tiden de tar pillerna regelbundet. När ägglossningen upphör så kan det leda till att man inte alls har mens utan mera mensliknande mindre blödningar som kan vara lite oregelbundna. Cerazette är ett mycket säkert skydd mot graviditet vid regelbunden användning.
Cerazette är ett minipiller som innehåller ett gestagent hormon, inte östrogen. Det gestagenta hormonet påminner om kroppens eget gulkroppshormon. Cerazette innehåller lite mera gestagent hormon än vanliga minipiller vilket gör att det kallas för mellandoserat gestagent preventivmedel. Det är just gestagenet som gör att sekretet blir segare och som ibland gör  att man inte alls har ägglossning.
Östrogen hör normalt till kvinnans hormoner. Med p-piller användning styrs kvinnans naturliga hormoncykel.
Du undrar om det är farligt. Du har säkerligen fått info om de vanligaste biverkningarna såsom att acne blir för en del kvinnor bättre, men en del kvinnor får mera acne pga Cerazette. För en del kvinnor blir brösten större och en del kvinnor får känsligare vårtgårdar. Många kvinnor upplever humör- , vikt- och menstruationsförädringar. Det rekommenderas för alla kvinnor att man undersöker sina bröst regelbundet, oberoende om man använder hormonella preventivmedel eller inte.
Bröstcancer upptäcks något oftare hos kvinnor som använder p-piller än hos kvinnor i samma ålder som inte gör det. Men om kvinnan slutar med p-piller så minskar den förhöjda risken gradvis så att efter 10 år är risken densamma som hos kvinnor som aldrig har använt p-piller. Hur länge kvinnan har använt p-piller har inte så stor betydelse. Bröstcancer är väldigt ovanligt hos kvinnor som är under 40 år. Gör din egen bröstundersökning och gå på dina kontroller hos barnmorskan/läkaren! Det finns i samband med egentligen alla preventivmetoder, förutom kondom, en förhöjd risk för blodproppar. Blodproppar är en blockering i ett blodkärl som sedan ger sig iväg och kan blockera i lungorna vilket är ett livshotande tillstånd. Forskning har visat att risken för blodproppar är mindre vid användning av Cerazette jämfört med p-piller som även innehåller östrogen.
Jag har inte hittat fakta som skulle tyda på att Cerazette har någon inverkan på oönskad hårväxt. Tyvärr! Det finns starka p-piller som har en inverkan på hormonstörningen pco-s, men de har också mera biverkningar. Prova med Cerazette nu först och ifall acne och oönskade hårtillväxten förvärras trots detta så kan du diskutera ett ev byte med din läkare.
Hälsar Hälsovårdaren/Barnmorskan Annika