Modell
20.01.2015
Hej!
jag skulle gärna vilja bli modell men undrar om det finns några speciella mått eller ålder?
jag har hört att många modell argenturer vill ha deras modeller som unga men jag vet inte säkert..
och kostar Helen Hirveläs kurser eller är de gratis?
Tacksam för svar <3 en som undrar
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.01.2015
Hej en som undrar!
Förr fanns det specifika mått och längd som man skulle vara för att kunna bli modell. Tror att det var 170 cm lång. Idag så är det inte så strängt utan modellagenturer söker både kortare och längre personer med olika kroppstyper. Det varierar också på modellagenturerna vilka typer av modeller de söker, kan vara fotmodell eller handmodell och då spelar ju inte längden någon roll. Idag behöver man inte heller vara jättesmal och strålande vacker för att bli modell. Olika modellagenturer söker olika personer med olika drag. Nått som du kanske inte tycker om på din kropp är något som modellagenturena tycker är speciellt och vill ha hos en modell. Sen är det ju inte enbart utseendet och vikten som de tittar på utan även hur man kan vara framför kameran, om man är bekväm och inte stel som en pinne. :) Helena Hirveläs kurser kostar beroende på vad du behöver hjälp med och hur länge du anlitar henne. Men att gå på modellskola är aldrig billigt.
Sen har vi hört att modellagenturerna nog vill att deras modeller skall kunna klara sig själv till en stor del, och är man under 18 så är det ju ens föräldrar som bestämmer och är förmyndare. Om man är minderårig så behövs föräldrarnas godkännade att man börjar modella och skriva avtal med en agentur. Det är också viktigt att man inte är för ung när man börjar modella för det är väldigt hård konkurrens och man måste ha skinn på näsan för om man är modell så kommenteras ju ens utseende mycket och då måste man kunna ta kritik, men ändå kunna gå vidare utan att låta det påverka ens egen bild av sig själv. Man måste med andra ord vara självsäker och tycka om sig själv precis som man är. :)
Det är alltid viktigt att ha framtidsdrömmar och om det är något som man jättegärna vill så skall man följa sitt hjärta men på samma gång veta vad man ger sig in på. Lycka till och ta hand om dej! <3
Kram Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott