Mödomshinna
03.03.2015
Finns det mödomshinna i tjejer ?
Om man haft sex så kan nån veta det eller upptäcka det ?
Kan man veta om någon är oskuld eller inte ?
Kan man operera och få oskulden tillbacka?
Taghas

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej Taghas!
Du kanske behöver läsa på lite mera info om det kvinnliga underlivet. Du kan gärna läsa på Decibels informationssidor här. Mödomshinna är ett gammalmodigt uttryck - vi talar om slidkransen och det är inte en hinna som på något sätt täcker för slidmynningen - eftersom ju mensblodet måste slippa ut. Mödomshinnan är en myt som folk tycks tro på ännu...
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "om man haft sex så kan nån veta det eller upptäcka det". Menar du en läkare? Läkarna ger inte ut info om patientens hälsotillstånd när patienten är myndig utan att patienten gett sitt tillstånd. Jag tror inte ens att en medicinskt utbildad läkare alltid kan säga med 100% säkerhet om kvinnan är oskuld eller inte. Och en vanlig person utan utbildning har nog inte en chans att avgöra det här! Så Nej - man kan inte veta om någon är oskuld eller inte. Egentligen är slidkransen lite kvar tills kvinnan har fött barn vaginalt. På livmodermunnen syns det om den har varit öppnad eller inte dvs fött barn eller skrapats pga en abort eller ett missfall.
I Finland har jag inte hört om operationer som skulle ge en oskulden tillbaka. Och egentligen är det ju en otänkbar åtgärd - gjort är gjort och kan inte ångras eller suddas ut.
Hoppas du fick svar på det du ville veta!
Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare