Munherpes
21.11.2017
Hej!
Kort info: Jag har i många år haft problem med halsont, och har varit till flera olika läkare, var en av dem ville operera bort tonsillerna. Det blev dock inte av men har fortfarande ofta ”halsfluss”.
Vet inte hur jag ska förklara det här bra, men då man kollar in i munnen så finns det typ två stycken ”körtlar” ganska långt bak. För mig är den ena av dem väldigt mycket större och de är mycket mer saliv på den sidan, samt att det ligger små vita prickar och vita streck på körteln. (Har tagit angina prov, vilket visade negativt). Är det här normalt, eller kan det vara orsaken till att jag så ofta har ont i halsen. Men då tycker man ju att någon sjuksköterska skulle lagt märke till det, men jag bekymmrar mig verkligen över detta.
Nu på senaste så har jag även fått små ”nippror” och blåsor vid läppen, och på läpparna. Då jag sökte på Google (vet att man inte ska tro på allt,men...) så hittade jag bilder som såg ut exakt som mina prickar, och då jag for in på hemsidan och sökte vidare på nätet så visade det sig vara munherpes. Det stod även att man kan ha just ”halsfluss” i samband med munherpes, men bet inte om det faktiskt är herpes. ”Nipprorna” är som små små prickar på och vid läppen, och blåsorna ser ut som torr hud. Kan detta vara herpes eller är det bara vanliga pormaskar/finnar och förskylningsblåsor.
Det bästa skulle ju säkert vara att gå och visa upp det för någon men vill verkligen inte det, så är jätte tacksam för svar härifrån istället.
PS: om det är munherpes vilket jag verkligen inteee vill ha så vad kan man göra åt det och hur kan man dölja det??
Oroligorolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.11.2017
Hej.
Jag tror att körtlarna som du beskriver är toncillerna. Och jag tror precis som du att det faktum att du ofta har beläggning på den ena sidan är ett tecken på att den är irriterad och att det är därför du har ont i halsen. Det bästa skulle vara om du kontaktade en läkare som än en gång kan fundera över vad som skall/kan göras åt saken. Om man ofta har problem med förstorade och irriterade tonciller är det vanligt att man opererar bort dem. Det är ingen speciellt stor eller ovanlig operation och oftast blir man problemfri efteråt.
Det du har på läpparna låter som herpes. Det behöver inte vara kopplat till din "halsfluss", men herpes är också ett virus, som kan dyka upp oftare om man har nedsatt immunförsvar, vilket man ju ofta har vid förkylningar. Mot herpes finns inget egentligt botemedel, utan kroppen bekämpar själv infektionen. Men det finns plåster man kan köpa på apoteket för att dels dölja och dels minska irritationen. Det är inte farligt att ha munherpes, och det är väldigt vanligt. Vissa får återkommande problem, andra får det bara en eller ett par gånger och sedan upphör det. Själva viruset finns kvar i kroppen hela livet, men det innebär inte att man alltid har problem av det. Då du har en aktiv herpesinfektion skall du undvika att kyssas eller ha oskyddat munsex med någon, men då blåsorna har försvunnit är det bara att leva vidare. Som sagt - det är inte farligt och ingen orsak till panik.
Ta kontakt med en läkare angående din hals så att du får hjälp.
Kram
Tessi