När försvinner kondylom
31.10.2017
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans nu i 3 år. Förra vintern fick jag veta att jag har cellförändringar som visade sig vara kondylom som jag antagligen gått och burit på i flera år. Jag har aldrig haft symtom, men min pojkvän däremot får "blåsor" som blossar upp med jämna mellanrum. Nu har jag varit på papa kontroll och svaret visade att jag inte hade cellförändringar längre. Borde inte min pojkväns symtom då försvinna? Vad kan vi göra nu? Kan jag få kondylom igen? x

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.11.2017
Hej.
Kondylom är ett virus, så det finns egentligen ingen direkt behandling som skulle ta bort själva viruset. För det mesta försvinner vårtorna av sig själv med tiden (då kroppens eget immunförsvar har "vunnit") men om vårtorna orsakar problem så kan man besöka en läkare som antingen kan skriva ut en medicin som man penslar på vårtorna (då brukar de försvinna inom en månad) eller också kan läkaren frysa eller bränna bort vårtorna. Men i de fall där vårtorna avlägsnas med medicin eller genom frysning så kan de dyka upp pånytt, eftersom själva viruset fortfarande finns kvar i kroppen. Det är först då kroppens eget immunförsvar har vunnit som man inte längre får nya vårtor.
Så det ni kan göra är att antingen vänta på att hans vårtor försvinner av sig själv, eller kontakta en läkare som kan ta ställning till vilken form av behandling han skulle behöva. Ni kan kontakta antingen en ungdomsmottagning eller en vårdcentral för att träffa en läkare. Eftersom dina cellförändringar har försvunnit så är det rimligt att tro att ditt immunförsvar har tagit hand om saken och att du inte får nya vårtor.
Kram
Tessi