Navel piercing
30.06.2025
Jag har velat ha navel piercing i ca ett halv år nu och skulle gärna skaffa. Jag skulle nog göra det bara jag inte var så rädd. Jag undrar om det gör ont och i så fall hur ont. Och en annan sak som håller mig tillbaka är att det känns som om jag inte skulle passa i navel piercing efter som jag har ett operationsår från när jag opererade bort en godartad tumör när jag var 8. Operationsåret går från ca 1 cm ovanför naveln ner över nästan hela magen. Så jag undrar hur ont det gör och om jag hade passat i det. Jag vill så gärna ha navel piercing Koalabjörnen
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
01.07.2025
Hej och tack för din fråga.
Det är rätt svårt för mig att säga hur ont det skulle göra för dig eftersom alla tål smärta på olika sätt. Att pierca naveln är inte precis skönt, men det gör inte olidligt ont heller. Professionella piercare är dessutom mycket skickliga och snabba med nålen, så det hela är över rätt fort, speciellt då man piercar ett brosk-fritt område såsom naveln. Oftast är det nog förväntan och rädslan för att det skall göra ont som är värre än själva smärtan.
Jag kan tyvärr inte ta ställning till om du skulle passa eller ej, men jag tycker inte att du ska låta ditt ärr stoppa dig från att göra det du vill. Ett ärr på magen är inget du behöver dölja, eller skämmas för. Så om du vill ha en navelpiercing, ska du absolut skaffa en.
Kram,
Viveca