Ofta herpesutbrott
16.09.2019
Hejsan, i april i år blev det konstaterat att jag har herpes typ 1. Det visade sig som genital herpes men var alltså typ 1. Det tog ett par veckor efter att jag hade blivit av med blåsorna där nere innan jag fick det på läpparna första gången. Jag fick utskrivna piller och har tagit några kurer sedan dess, det har aldrig hunnit bli riktigt illa förrän i början på september, först kände jag att jag började få sår på överläppen, så jag tog en kur av pillren och det blev bättre men efter kanske tio dagar bröt det ut ordentligt, överläppen bara pirrade och stack och sved, så jag åkte till apoteket och frågade om det fanns andra piller jag kunde ta men hon gav mig bara en dos vanliga piller för förkylningssår. Efter två dagar slutade det pirra, sen blev läpparna himla torra men typ två veckor efter första utbrottet, typ tre dagar sedan, var läpparna äntligen som vanligt igen. Nu idag börjar jag känna av att det svider i överläppen igen, det ser ut som att det kan vara två till blåsor på gång. Varför???? Kan jag inte få vara frisk eller?? Vad ska jag göra, kan jag redan ta en till kur av pillrena eller? Det känns som att jag blir typ immun mot dem om jag tar dem för ofta, kan det vara så? Jag har läst att det första utbrottet är det värsta och att dom sedan kommer mer sällan och inte så brutala, men hur kan jag ha tre utbrott så här nära på varann? Jag jobbar utomhus i ett varmt land, kan det vara solen? Jag är i slutet på mon mens just nu och jag har stressat mycket de senaste tre veckorna och speciellt idag, men hur skulle kroppen kunna känna av det så här kvickt?
Jag har använt bepanthen ibland på läppen, är det bra eller bättre att vara utan något alls? Jag tycker detta är så himla jobbigt, jag har bara dejtat min kille tre månader och att inte kunna pussa honom när läpparna är så sjuka är det värsta!! Är det annars ok att pussas så länge det känns ok? Jag har berättar för honom vad det är och att det kan smitta men han bryr sig inte, han vill ju bara pussas med mig ändå.
Snälla hjälp mig, vad är det för fel på mig?? Pallar ej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2019
Hej,
Jag förstår din frustration och uppgivenhet. Det kan verkligen vara supertungt att drabbas av munherpes. Oftast märker ju människor bara av det som små sår i mungipan eller nån enstaka blåsa, men för vissa kan de vara riktigt brutala, som i ditt fall.
Medicinerna som du hämtade på apoteket är högst antagligen virushämmande mediciner (aciclovir) som används just för att bromsa virusinfektionen och göra utbrotten kortare och lindrigare. Du blir inte immun mot medicinen fast du tar kurerna upprepade gånger. Jag föreslår att du börjar ta en ny kur så fort du känner av att det är på gång, och så följer du anvisningarna i bipacksedeln. Om det känns bra att smörja läpparna med Bepanthen så kan du fortsätta göra det. Antagligen är din kille redan smittad av det (precis som många många andra) men antingen har han inte fått något utbrott, eller så kommer han inte att göra det heller. Det påverkar inte alla på samma sätt, och för de flesta dyker det bara upp en gång eller ett par - och efter det är det latent i kroppen. Med andra ord kommer det aldrig att försvinna helt - men det innebär inte att det alltid kommer att besvära dig heller.
Tala gärna med en läkare eller med apotekspersonalen, men de kommer antagligen att rekommendera att du fortsätter att ta aciclovir då du känner av ett utbrott. Sen skall du försöka sköta om dig så bra som möjligt i största allmänhet. Virusinfektioner hänger ihop med immunförsvaret och hälsotillståndet över lag, så om du är väldigt stressad eller trött så får du sannolikt lättare utbrott. Skriv gärna upp i en kalender när du har symtom och hur ofta, så är det lättare att komma ihåg det och se mönster (t.ex. att det alltid dyker upp i samband med mens eller någonting annat)
Beklagar, jag önskar att jag hade en konkret lösning. Men jag kan lova dig att det inte alltid kommer att vara så här.
Många kramar
Tessi