Olika yrken?
14.10.2015
Hej! Undrar vilka slags utbildningar och var jag behöver för vissa yrken?
Jag har tagit studentexamen och har färdigt militärtjänstgöringen.
Butiksdetektiv? Journalist? Modersmålslärare?
Via vilken väg blir man stamanställd officer (t.ex. löjtnant eller högre) inom marinen vid Nylands Brigad? Jag är för tillfället reservist med jägar-rang.
Har modersmålslärare bi-ämnen eller "bara" modersmål som de i huvudsak lär ut? Vilka andra lärare har vanligtvis bara ett ämne de lär ut?
Vad heter yrket när man samlar in bevis på brottsplatser och/eller utreder brott? Vilken utbildning?
Blev mycket frågor nu, men förhoppningsvis kan ni svara på några av dem om inte alla.
Tack!

Ungdomsinformatören Jenny svarar
19.10.2015
Hej!
Om man vill arbeta på en affär, är det bra att ha en utbildning inom handel, det kan vara t.ex. Tradenom och till det kan man studera vid en yrkeshögskola. En journalist kan ha nytta av studier inom litteraturvetenskap och studier i språk- och kommunikation och dem kan man studera på till exempel Helsingfors universitet.
En modersmålslärare skall studera det språket hen vill lära (t.ex. svenska eller finska) och lärarens pedagogiska studier (60 studiepoäng). Då blir man färdig Filosofie magister med ämneslärarbehörighet. Åbo universitet är ett universitet som utbildar modermålslärare. Om man studerar till ämneslärare, är det bra att ha åtminstone två olika ämnen att lära för att man kanske har lättare att få arbete då. En modersmålslärare kan exempelvis välja engelska som ett biämne.
På Försvarsmaktens sida sägs att de som utbildas till officerare, underofficerare eller manskapets mest krävande specialuppgifter tjänstgör 347 dagar. Det sägs också att "Ingen beordras vid uppbådet till tjänstgöring vid någon specialtrupp eller till någon specialuppgift, utan du måste söka separat till dem. Till de flesta uppgifter kan du söka ännu efter uppbådet och efter att tjänstgöringsplatsen blivit fastställd, men om du är intresserad av något specialområde lönar det sig att berätta det här redan vid uppbådet."
Du skulle kunna läsa mera om Nylands Brigad genom att klicka här och ta kontakt dit för att få veta mera om hur det skulle vara bäst för dej att gå till väga om du vill arbeta som t.ex. löjtnant där en dag. Du kan fast skicka e-post till informatören där: merja.laaksonen(at)mil.fi. Det lönar sig alltid att fråga!! Här kan du läsa om Nylands Brigads Vasa kustjägarbataljon.
Det är polisen som samlar bevis vid en brtottsplats/olycksplatsen och flera polishus brukar ha en egen teknikavdelning, som kan hjälpa då man ska ha mera detaljerat information från brottsplatsen/olycksplatsen för att undersökningen av fallet ska vara enklare. Ofta far nog vanliga polismän först till stället och samlar de första bevisen. Till polis kan man utbilda sig i Finland endast vid polisyrkeshögskolan i Tammerfors.
Observera att jag inte har tagit upp alla skolor där man studra till de yrken som du har funderat på i frågan, uatn endast givit exempel på dem, så ta gärna en titt på sidan Studieinfo.fi (klicka här), för mera information om andra möjligheter för dej och också alltså om de flesta möjligheterna som finns.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny