ollon
02.02.2016
hej! när jag har slak penis så kan jag hur bra som hellst dra förhuden över ollonet, men när jag får stånd så är förhuden för tight så jag undrar om det kan bero på snabb utveckling eller är det värre?? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2016
Hej.
Det är ganska vanligt att förhuden kan vara lite trång, och oftast brukar det lösa sig av sig själv. Det handlar ganska långt om HUR trång den är? Är det så att du inte alls kan dra den tillbaka över ollonet, eller att du kan dra den tillbaka men att det gör ont eller att den bara är lite snävare än vad som känns bekvämt?
Jag tycker att du kunde börja med att med jämna mellanrum smörja in ollonet och förhuden med olja (t.ex. vanlig matolja) och försöka dra den tillbaka. Det är ju inte någon snabb process utan någonting som kan ta månader. Huvudsaken är att man inte tar i för hårt så att det uppstår sprickor i huden - eftersom de då kan leda till ärrbildning på förhuden som potentiellt kan göra förhuden ännu snävare.
Om det känns som att förhuden inte ändrar trots att du försökt töja på den, eller om den är så trång att det känns lönlöst att testa så kan du vända dig till en läkare. I vissa fall skriver läkaren ut en salva som kan hjälpa, och i andra fall besluter man att göra ett litet ingrepp. Det låter väldigt framatiskt - men det är det oftast inte. Det kan också kännas jobbigt att gå och tala med en läkare om en så intim sak, men kom ihåg att läkare talar om penisar var och varannan dag och har nog hört det mesta. Tillsammans med läkaren kan ni sedan komma fram till en lösning som passar dig. En läkartid kan du boka antingen genom att ringa direkt till hvc eller genom att boka via din skolhälsovårdare. Läkarbesöket kostar inget om det görs på hvc och dina föräldrar behöver inte få veta om det om du inte vill tala med dem om saken.
I vilket fall som helst är det ett problem som går att lösa, så du behöver inte oroa dig. Bara att ta tag i saken :)
Kram
Tessi