Ömma och styva bröst
07.08.2015
Hej jag har ätit p-piller i över tre år, först prionelle och nu zoley. Fick byta på grund av högt blodtryck, men till mitt problem.. Jag har haft ömma och styva bröst i 2-3 dagar nu. Det gör jätte ont hela tiden, jag hoppar över min mens ibland och har gjort det nu en gång förra månaden och ska göra det denna månaden också, så mensen är inte påväg. Jag behöver hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Jenny svarar
12.08.2015
Hej.
Som du vet är det vanligt att brösten blir svullna och ömma innan man får mens, och du skriver att du hoppat över din mens förra månaden, så antagligen är det det som är orsaken till att brösten gör ont. Det är alltså inte farligt, eller ett tecken på att någonting är fel, utan min gissning är att det beror på att din kropp reagerar på att du ätit flera kartor efter varann utan att hålla paus. Antagligen kommer svullnaden och ömhten att försvinna då du håller paus.
Hälsningar
Tessi
Hej!
Vår hälsovårdare jobbar igen på torsdagen, så du får svar av henne sen. Om du vill kan du ändå ringa till din hemkommuns ungdomsmottagning och fråga om dina ömma bröst beror på p-piller eller annat -de kan hjälpa dig fortare i detta fall.
Ha det så bra!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny