Ont i ena bröstvårtan.
01.03.2019
Jag är en tjej på snart 16 år, dem senaste 4 dagarna har jag haft ont i ena bröstvårtan.
min mens e försenad 4 dagar, är oskuld.
men varför gör det så ont i bröstvårtan och varför just ena ?
har ömma bröst också men det kan man känna bara när man klämmer dem
men bröstvårtan gör ont bara så där.
vad kan det bero på?
kan det vara något farligt ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2019
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Menstruationscykeln påverkar hela brösten, och inte alltid helt på samma sätt i båda brösten. Därför kan det vissa gånger göra mer ont i det ena bröstet än i det andra. Vävnaden i brösten kan också påverkas på olika sätt så att det ibland är bröstvårtorna som är ömma och andra gånger vävnaden i själva bröstet. Det låter helt normalt.
Det är osannolikt att det skulle bero på att någonting är "fel". Ingen panik.
Kram
Tessi