Ont i magen efter samlag
01.06.2016
Hej.
Jag har haft oskyddat samlag med min kille idag. Direkt efter samlaget fick jag rejäla smärtor i nedre delen av magen (antar äggstockarna). Det kändes som mensvärk men mycket värre! Och det konstiga är att jag fick t.o.m ont i analen också, fast vi hade slidsex. (Han låg över mig och jag hade mina ben runt hans rygg). Det var som om att smärtan åkte ner till analen. Jag kunde varken gå eller äns röra mig. Jag kunde inte heller sitta normalt på rumpan för fick jätte ont då. Jag fick kallsvettningar och kände lite smått illamående men spydde inget. Nu efter 5 timmar ungefär så har smärtorna i magen lugnat ner sig men analen gör fortfarande ont och mitt underliv också. Nästan som om att musklerna där gör ont känns det som. När jag trycker på nedre delen av magen så känns det ömt men det gör fortfarande ont. Jag ska få min mens om ca 1-2 veckor. Idag är det den 1 juni och jag brukar få mensen runt den 10-15. Nu när jag ligger ner känns det okej men så fort jag rör mig lite grann eller ställer mig upp för att gå så får jag jätte ont. Och jag vågar inte gå på toaletten heller för har så ont i underlivet och i analen.
kan det vara att man var kissnödig under samlaget? Eller har det med ägglossning att göra? kom min kille emot livmodertappen? Eller äggledarinfektion? Eller är jag gravid? För vi hade oskyddat samlag en vecka innan. Men han har aldrig kommit i mig, utan han tog ut när han började känna att han skulle komma, så han kom båda gångrarna i sina händer då han höll för.
Är väldigt tacksam för ett svar! Är orolig eftersom jag har googlat hela dagen idag och letat efter vad det kan vara och jag vill veta vad det här är för något :( Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.06.2016
Hej.
Det finns flera olika saker som smärtan kan bero på. Men jag kan börja med att konstatera att jag inte tror att det är någonting allvarligt.
För att bättre kunna utreda vad det beror på just i ditt fall finns det dock flera saker som jag borde fråga dig om. T.ex. om du brukar känna av din mensvärk även i ändtarmen? Det är ju inte alls speciellt ovanligt att man gör det, och att man t.ex. i samband med att man har mensvärk också måste springa och bajsa oftare eller bara i allmänhet är mer medveten om sin ändtarm under mensen. Ganska ofta sammanfaller detta med att man har en "bakåtlutad" livmoder. För ungefär 70% av kvinnorna lutar livmodern framåt, medan den hos ca 30% lutar bakåt. Och just för dessa 30% är det vanligare att man även känner av mensvärken i ändtarmen och analen.
Så OM du även normalt vid mensvärk har ont i stjärten så kan det förklara varför du har det även nu. Din livmoder är helt enkelt "kopplad" så. Det är inget fel. Det bara är så. Så jag skulle tippa på att det även råkar sig så att du kanske har ägglossning och att ni kom åt din livmodertapp på ett sådant sätt att det gör ont efteråt.
En annan sak som eventuellt skulle hjälpa mig reda ut vad smärtan berodde på är om du brukar ha kraftig mensvärk i allmänhet, och/eller om du vet om att t.ex. din mamma, någon moster eller din syster har endometrios? Endometrios är ett tillstånd då sen slemhinna som normalt finns i livmodern också kan förekomma på andra ställen, t.ex. inne i bukhålan, i slidan, i ändtarmen o.s.v. Det gör alltså att även dessa platser förändras enligt menscykeln och sväller samt kan blöda vid mensen. Kvinnor som lider av endometrios kan också uppleva samlagssmärta. Men nu menar jag inte att det är det du har. Jag tycker att ifall det är så att du även har kraftig mensvärk och kraftiga blödningar skall besöka en gynekolog som kan undersöka dig, och isåfall ta ställning till saken. Jag tror väl att nästan alla kvinnor upplever samlagssmärta någon gång även om de inte har endometrios. Det kan väl helt enkelt bero på att han kom extra långt in o.s.v.
Så nu skall du sluta googla, för det blir man lite knäpp av. Istället skall du försöka hålla lite koll och följa med om du har ont även de kommande gångerna som ni har sex. Om du inte har det så var det antagligen bara ett sammanträffande, men om du har det så tycker jag att du skall gå till en gynekolog. Jag tycker också definitivt att ni skall skydda er då ni har sex. Avbrutet samlag är inte en preventivmetod och som du säkert vet så kan det ju simma iväg spermier redan innan själva utlösningen. Så skaffa piller eller använd kondom så behöver ni inte oroa er för det heller.
Kram
Tessi