ont vid insättning av hormonspiral
12.10.2021
Hej, jag satte in en hormonspiral idag, och till min förvåning gjorde det fruktansvärt ont. Jag har förstått att det för de flesta inte gör ont, utan bara ”kniper till” en gång. Ändå tog det jätteont djupt inne i slidan både före och efter det ”knep till”, och jag kunde knappt ens ligga stilla. Läkaren frågade flera gånger innan om jag var jätte nervös, vilket jag inte alls var innan det började göra ont… Så jag undrar om jag helt enkelt är ” trång” eller nåt, och hon därför hade svårt att placera spiralen och trodde jag var nervös?! Vet ju inte om det var svårt att placera spiralen heller men kändes som att det tog jättelänge innan den var på plats… Detta hade jag ju kunnat fråga om där på plats också, men tänkte ju inte på det då…Själva undersökningen innan spiralinsättningen tog däremot inte alls ont. S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2021
Hej,
Det är svårt att säga varför det gjorde så ont just i ditt fall. Oftast lägger man in spiralen under mensen just för att livmodermunnen skall vara lite mer öppen, och tidigare lades spiraler främst för kvinnor som har fött barn just för att det då är lättare att få in den utan att det gör så ont.
Men det kan säkert spela en roll vem det var som lade spiralen, vilken lutning din livmoder har osv, saker som inte är ett "fel" eller nödvändigtvis ett problem men som helt enkelt kan inverka på insättningen.
Det är ganska vanligt att man efteråt känner lite värk, men sannolikt kan det också variera från person till person hur ont man har. Vid behov kan du ta värkmediciner men det är bara du själv som vet i vilket skede det gör så ont att du måste kontakta preventivrådgivningen eller en läkare. Jag tror inte att smärtan du upplevde berodde på att någonting är fel, men om den inte har lättat alls eller du får andra problem skall du ringa till preventivrådgivningen.
Jag hoppas att det har lugnat ner sig och att spiralen passar dig i fortsättningen.
Kram,
Tessi