Oro kring min kuk
21.09.2017
Tja
Jag har fått väldigt stora komplex när det kommer till storleken på min kuk. Den är inte alls så stor som jag hade önskat vilket har gjort att jag blivit väldigt osäker på mig själv. Vågar inte direkt ta kontakt med tjejer pga att jag känner att jag inte räcker till. Det känns som att tjejer i min ålder är "all about the size" och då jag inte direkt har något att komma med på den fronten så känner jag mig så otillräcklig och allt så hopplöst.. För in the end så spelar ju ändå storleken roll, till en viss del. Det finns ju en anledning till varför dildos säljs i storlekarna dom säljs i liksom..
Som grädde på moset så har jag på senare tid fått svårt att få stånd. Får inte morgonstånd lika ofta som jag brukade göra, och när jag har det så är det inte alls lika hårt vilket också har skapat en sorts oro att min kuk inte är som den ska.. Har förvisso kollat upp med läkare och de säger att allt är som det ska men varför blir det då såhär? Berättade inte hur orolig jag är för doktorn eftersom jag tycker att det är ett väldigt pinsamt ämne.. Nu är det inte bara morgonståndet som inte alltid är där, men när jag är själv och onanerar osv så blir den ibland inte alls så hård som den en gång var.. Kan det bero på komplexet över storleken? Porrskadad?(tittar en del porr) Onanerar för mycket? (kan ibland onanera 2-4 gånger om dagen) Nu när jag tänker efter så har onanin kanske varit ett sätt att komma bort från massa negativa saker (lite deprimerad), har jag typ blivit beroende eller något?
Har även penila papler eller vad det heter runt ollonet, vilket jag också misstrivs med.. Ser ju ganska fult och äckligt ut om jag själv får säga det..
Mina mått är typ 14 cm lång och 11 i omkrets från mitten ner till roten och runt 10 vid ollonet ner till mitten.. Vet vad som är "normalt" osv, och att man kan ha sex på många olika sätt. Men jag skulle nog vilja säga att jag är mest intresserad av "vanilj" dvs vanligt penetrerande vaginalt, oralt osv.. och ah, den penetrerande biten är jag rädd för att det inte ska kännas så mycket, varken för tjejen eller mig själv..
Blev mycket nu, men ah.. Oron dödar mig kring allt det här. Tankar? Tips? Allt är välkommet.. Lite desperat efter "hjälp".
Tack. Adde

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.09.2017
Hej.
Andas vännen. Allting ordnar sig.
Angående storleken på din penis så är den faktiskt helt normal. Verken skrämmande stor eller skrämmande liten, alldeles fullkomligt normal skulle jag påstå. Genomsnittsstorleken för vuxna män i finland är 13.8cm, det är alltså inte medeltalet utan den vanligaste storleken. Alla går med andra ord inte omkring med den jätteutrustning som du ser i filmer.
Det är kanske ett av de största problemen med att titta på porrfilm, det att man vänjer dig så mycket vid att någonting skall se ut på ett visst sätt att man glömmer bort att det faktiskt inte motsvarar verkligheten. De är skådespelare som utför ett jobb, och i de allra flesta fall är det just deras fysiska egenskaper som har gjort att de landat i just det jobbet. Det är ju mer sällan nån blir porrskådis för att de är fantastiska som skådespelare.
Då det handlar om de dildos som säljs så är jag inte speciellt säker på att det är de största och maffigaste som man säljer mest av, och jag tror definitivt inte att alla tjejer skulle känna sig dragna till den största dildon. I det området så tror jag att det delvis är utbudet som styr efterfrågan och inte tvärtom. Man tror att tjejer vill ha det på ett visst sätt, medan det inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten.
Jag tycker att det är jättesynd om du undviker att närma dig tjejer för att du känner dig otillräcklig, för du har absolut inte någonting att skämmas över, vare sig då det handlar om din penisstorlek eller då det gäller dina papler. Penila papler är faktiskt väldigt vanliga, överraskande 30% av vuxna män har dem, och de är fullständigt ofarliga. Det är som vilken annan del av kroppen som helst - vi ser olika ut. Det är inte ett "fel" utan ett faktum. Det skall vara så.
Du skriver att du har talat med en läkare och blivit undersökt, och det är bra. Då vet vi att du inte har något fysiskt fel. Jag tror, precis som du skriver själv, att det till största delen är din egen osäkerhet och känsla av otillräcklighet som gör att du inte är "på topp". Och om du tidvis onanerar 4 ggr/dag så är det kanske inte jättekonstigt om du inte är stenhård? Det är ju en viss skillnad på om man onanerar för att man är upphetsad eller om man gör det för att bli upphetsad. Om du väntar med att onanera tills du känner att du faktiskt är kåt så är du antagligen hårdare än om du börjar på för att bli hård - oavsett om du är tänd eller inte. Det kan hända att det är precis som du skriver, att du ibland onanerar för att komma bort från andra negativa tankar, men isåfall gär du ju inte det för att du skulle vara upphetsad och då är det knappast så konstigt om kroppen inte riktigt hänger med.
Jag tror nog att tjejen kommer att "känna av" då du penetrerar henne, och jag tror nog att du kommer att känna av det själv också. Så liten är du faktiskt inte. Jag tror inte heller att du behöver tillämpa några "specialställningar" för att kännas bättre eftersom du är helt normal.
Mitt förslag är att du skulle sakta av med onanerandet ett tag, du behöver inte sluta med det, men begränsa det till de gånger du verkligen är kåt. Jag tror att du då märker att förmågan nog finns kvar. Så tror jag att det är hälsosamt för alla (inte bara för dig) att använda sin egen fantasi då det handlar om sex. Titta inte på porr varje gång utan fantisera själv om nån du är tänd på. Sexuell energi är en helt fantastisk sak och i dina egna fantasier kan du göra precis det du vill. Jag vill också att du utmanar dig själv och tar kontakt med tjejer. Det betyder ju inte att du behöver ligga med dem (vah? seriöst?). Tala med dem, flörta med dem, njut av att ta kontakt och lära känna en ny person. Sen då ni kommer längre än så så väljer du själv om du vill vara öppen om din osäkerhet eller inte. Då du hittar nån som du verkligen är intresserad av och dina känslor är besvarade så kommer du att märka på henne att hon nog tycker att du är alldeles tillräcklig.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi