Orolig över hängande flik i underlivet.
26.12.2017
Hej!
Jag mår sjukt dåligt av en hängande flik på ca 1,5 cm ovanför slidan som sticker ut. Fliken gör inte ont, och svider inte hellre, och har inte hellre växt. Jag har haft denna utåtstickande flik sedan oktober 2015 alltså två år. Jag är bara sjukt orolig över att denna flik är farlig. Och att jag kommer dö. Fliken är ljusrosa och ca 3dm tjock. Kan det vara en hudflik? Och kan hudflikar vara 1,5 cm lång? På mitten av fliken så är det en liten utväxt på fliken. Jag är oskuld så det kan inte vara kondylom.
Sjukt tacksam för svar! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2018
Hej.
Det är tyvärr jättesvårt att på basen av din beskrivning veta vad det är för flik, om det är dina inre blygdläppar eller din klitoris du menar?
Det jag däremot är nästan säker på är att det inte är farligt, och eftersom du är oskuld så behöver vi inte heller oroa oss över att det skulle röra sig om en könssjukdom. Det är bra att fliken inte gör ont eller är irriterad.
Det första jag tycker att du skall göra är att bildgoogla på "blygdläppar", då kanske du får en uppfattning om vilka delar som brukar sitta var. Det andra du kan göra är att bildgoogla ett konstverk som heter "the great wall of vagina", som visar hur olika kvinnors underliv kan se ut - trots att alla är helt "normala".
Om du efter detta ännu är orolig så tycker jag att du skall kontakta en ungomsmottagning eller gynekolog som kan undersöka dig och berätta för dig vad din lilla flik är. Jag förstår att det kan kännas nervöst att gå till en gynekolog för en sån sak, men det är ju just därför de finns, för att man skall kunna ställa frågor då man är orolig.
Oroa dig inte.
Kram
Tessi