Orolig tjej
22.01.2017
Hade sex på lördagen och det kan hända jag är gravid, Skulle vilja ta ett dagen efter piller men apoteket är stängt på söndagar så tänke om man kunde få tag på pillret vid skolhälsovårdaren direkt på måndag? Har också hört att det är bra att ta ett graviditets test ungefär 3veckor efter så undrar också om man kan göra det vid skolhälsovårdaren? Har läst en massa och därför oroar jag mej så mycket...
Tjej 15år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2017
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på svaret.
Du har helt rätt i att det finns en risk att du kan vara gravid om kondomen inte satt på under hela samlaget, och eftersom jag inte vet t.ex. när du senast hade sex och var i din menscykel detta hände så kan jag inte riktigt uttala mig om hur stor risken är.
Det finns flera olika sorters akut-ppiller, varav vissa kan tas senare, d.v.s. upp till 72 timmar efter oskyddat samlag. Det är lite olika i olika skolor om hälsovårdaren har dessa piller och om hon får dela ut dem, så säkrast är alltid att ta sig till närmaste dejouerande apotek. Det varierar också lite om skolhälsovårdaren har möjlighet att ta graviditetstest på skolan, men om hon inte har test där så kan hon lägga en remiss till hvc så kan du gå dit och lämna ett urinprov.
På det sättet du beskriver så tror jag inte att du behöver vara jätteorolig, men följ med situationen och om din mens inte kommer då den borde så är det en god idé att du testar dig. Kondomen är ett jättebra preventivmedel, men bara om den sitter på som den ska under hela samlaget. Så om det även i fortsättningen sker misstag så kanske ni skall överväga en annan preventivmetod, t.ex. p-piller?
Det ordnar sig nog. Ta det lugnt bara.
Kram
Tessi