Ortorexi?
11.02.2015
Hej. Jag funderar om jag har ortorexi/anorexi, för jag är inte riktigt säker själv. Jag vägde 49 kg senast jag vägde mig (det var ett tag sen), och nu har jag gått ner några kilo. Jag är ungefär 150 cm lång. Jag gymmar/springer och dansar minst 3-4 gånger i veckan. Vissa dagar har jag ångest över hur mycket jag äter, och äter knappt något, ibland har jag storr matlust och mår dåligt över hur mycket jag har ätit efteråt. Jag försöker också alltid äta så nyttigt som möjligt, och mår dåligt om jag ätit något ohälsosamt. Jag gjorde ett anorexitest, resultatet blev att jag är på gränsen till anorexi. Sen gjorde jag ett ortorexitest och där stod det att jag har ortorexi. Jag har alltid ångest över mat & träning känns det som. Har jag ortorexi? Tror ni att jag skulle behöva hjälp? Anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.02.2015
Hej Anonym! Fint att du har insett att det finns anledning till oro och att du hör av dej till oss. Första steget till förbättring är att man inser att man behöver hjälp. Och där är du nu! :)
Jag får också känslan att du bråttas med anorexi/ortorexi tankar. Men diagnos vill jag inte sätta på dej.
Har du någon vuxen du kan tala med? En lärare, en förälder/släkting eller skolhälsovårdaren? Bara att prata om det här med någon, att lyfta katten på bordet, kan göra att du får en distans till dina tankar och att du inser vad som löns att prioritera i livet och vad som inte är en hälsosam stil att välja.
Sen är jag väldigt förtjust i KBT (dvs kognitiv beteendeterapi). Jag tror du skulle kunna hitta en del hjälp i KBT litteratur om du tycker om att läsa böcker. På biblioteket finns böcker om KBT och kontrollbehov, KBT och stress och KBT och självskadebeteende osv osv.
Lycka till och fortsätt söka hjälp! :)  Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare